tisdag 7 oktober 2008

Åkrar är trevliga...

På hösten finns det flera fördelar. Bland annat kan man rida på stubbåkern utanför vårt hus. Det gjorde jag idag, och det kändes superbra. Nu har ju Patricia inte gått ordentligt på ett tag, men det gick fint i både skritt och trav ändå :) Det är en fördel med att ha en travarmärr som varit med om lite. Visst gjorde hon några försök att ta tag i bettet och dra iväg på travarvis, men hon är ganska lätt att övertala så det gick lugnt till ändå till slut. Om det hade varit Estep för några år sedan hade jag nog suttit i en tall någonstans vid det här laget. Honom tog man inte ut på en stubbåker utan att riskera blåmärken eller andra blesyrer. Dottern K red Gullan på åkern och det hade gått undan enligt sambon. Gullan var rätt svettig, men verkade nöjd ändå. Jag tror att hon tycker att det är rätt kul att galoppera så där halvt okontrollerat över stubbåkern, och dottern klagar ju inte heller precis :)

På jobbet var det en utedag hela dagen. Första anhalt var en hästgård med inriktning på tävling inom hoppning och dressyr med de för- och nackdelar som finns på en sådan anläggning. Hästar som hanteras som porslinsfigurer, och jisses... inte kan man ha två hästar i samma hage inte... De kan skada varandra!!!! Huga vad trist!!! Visst skulle det vara finfint med stallkompisar och ett ridhus att rida i, men den skruvade idén för hur hästar ska skötas... URK!! T ex hästen ska bantas... hmmmm... då drar vi ner på höet men har kvar 3 kilo havre per dag.... Hej och hå...??? När jag nämnde detta att hästen till synes fick ganska lite grovfoder för att vara halvblod, så fick jag till svar... HÄSTEN BANTAS, OCH DET ÄR TÄVLINGSHÄSTAR OCH DE MÅÅÅÅSTE HA KRAFTFODER, OCH JAG HAR FAKTISKT UTBILDNING I FODER!!! (Hmmm... Jo, kan hända, men de måste ha missat något på den kursen) Jösses, vilken reaktion! Det gäller verkligen att bita ihop i såna lägen. Jag har ingen skyldighet att upprätta någon foderstat till någon kuse, men jag blir så gräsligt irriterad på folk som tror att de är världsmästare, och dessutom går upp i någon sorts försvarsställning så fort man påpekar något. Tja, jag mumlade något om att det kan ju vara idé att ta bort kraftfodret i första hand om man vill banta en häst...

Nu är ju inte det stallet det värsta av stallen jag känner till, hästarna får ju faktiskt vara ute i stort sett hela dagen, men ändå.

Vi har inga ridkompisar eller ridhus, men vi kan trycka i våra hästar hur mycket hö vi vill, behöver inte ha hästarna inpaketerade i lindor, boots och täcken (helst dubbla) när de går i hagen, och vi behöver inte bli avundsjuka på folks märkesprylar och behöver inte bli snedtittade på för att vi har en häst med frysmärkning på halsen. GUUUUUUD vad skönt att ha stallet hemma :) Bästa kompisen J... You know who you are... Du kommer se just dessa fördelar med att ha hästarna hemma, och trots att det är förb... mycket jobb ibland men MY GOD, IT'S WORTH IT :) :) :)

Inga kommentarer: