tisdag 14 oktober 2008

Bilbesiktning med mera...

Idag var det dags att besikta gammelbilen. Den gick ju inte igenom förstås... Så det bidde att deala med bilmeken för att bli av med bilen. Tanken är att jag ska betala med gammelbilen som delbetalning för att få en dragkrok till den nya bilen. Bilmeken var inte helt främmande för idén. Ja, ja, det löser sig nog...

Jag hämtade den nya skönheten idag också :) Trots att mina bilkostnader gick upp drastiskt så är jag mycket nöjd. Lite svårt är det att vänja sig med att ha en betydligt större bil än föut. Den är faktiskt inte längre än den gamla, men högre och något bredare. Lite läskigt var det att köra ner i vårt trånga garage på jobbet, men jag kom ut därifrån igen utan några repor eller bucklor på bilen i alla fall. Nu ska jag bara lära mig alla små finesser som bilen har. Den har både antisladd och fyrhjulsdrift, antislir (tror jag), klimatanläggning med mera, med mera. På det sättet är jag en typisk tjej... Jag vill gilla bilen, men bryr mig inte så mycket om ifall det finns ac eller farthållare (finns i min nya bil...) så när någon man (oftast min sambo) frågar om den har det eller det så har jag sällan något svar, helt enkelt bara för att jag inte har en aning, men jag gillar bilen :) Kan inte vara lätt att prata biltekniska finesser med mig inte... Däremot vet jag var sparklådorna sitter, jag har bytt krängningshämmarstag på sambons bil en gång, har servat gammelbilen själv två gånger (nej, jag kollade inte bara oljenivån med oljestickan), vet hur man byter kylare och har gjort det med lite styrkehjälp av sambon, byter i allmänhet däck själv (om inte någon annan hinner före), men frågar någon mig om jag har defroster till vindrutan så har jag ingen aning.

Tidigare var mitt motto att bilen skulle rulla och gå igenom besiktningen. Sedan köpte sambon En Mazda där dörrarna sade vaff är man stängde dem. Mitt nya mål blev att jag ville ha en bil som sade vaff och inte klonk när man stängde dörren. Det blev gammelbilen det, och elhissar hade den också, kors i taket :) Nästa steg blev när sambon köpte nyare bil igen (han är ingen storkonsument av bilar så det där "igen" är inget irriterat "igen") så fick han (eller fick och fick är väl lite fel att påstå) en tyst komfortabel bil med skinnsäten och klimatanläggning. Jättefin bil är det, jag lovar... Och dörrarna säger voff när man stänger dem. Jag har slitit på med min skrutt och har trivts bra med den, men nu var det faktiskt dags att byta bil innan den gamla ruinerar mig.

Min nya bil säger inte vaff, den säger inte voff heller... den säger duff istället. ÅÅÅÅÅÅÅ så fin :) :) :)

Jag lovade ju att sambon skulle få ha bilen till jobbet, men han avböjde faktiskt (I wonder why???) Hur kan man inte vilja prova detta vrålåk? Ja, ja, det får väl bli någon annan dag då :)

Inga kommentarer: