onsdag 8 oktober 2008

Hästlivet utifrån...

Vi hästnördar tar rätt mycket för givet egentligen. Det är självklart för oss att vi måste ha en ny vojlock, lindor i en speciell färg med mera. När jag jämför hur mycket "kläder" jag köpt till Patricia under det året jag haft henne (hon är helt fel storlek, så några gamla täcken passade faktiskt inte, säger jag till mitt försvar när det gäller täcken i alla fall) och hur mycket pengar jag lagt ner på mina egna kläder så landar vi någonstans på ca 4-5000 kr till Patricia och kanske någon tusenlapp eller två till mig. Ska vi räkna med ridutrustning i form av ridskor, handskar och annat får vi nog lägga till 1000 spänn på Patricias konto (för det är ju därför jag måste ha ridkläder). Då är jag definitivt inte någon köpgalning när det gäller hästgrejor (jo sambon, det finns andra som är betyyyydligt värre än mig, jag lovar!!!). Och den där dressyrsadeln var faktiskt till både Gullan och Patricia (främst till Gullan faktiskt)...

Sedan är det det där hur man tänker när man handlar. Köper man morötter t ex. så blir det ofta två påsar. En påse till hästarna och en påse till hundarna (jo, de gillar morötter...) Men om vi ska ha morötter själva ser vi till att det alltid finns kvar en morot till varje djur först...

För ett par år sedan köpte vi en ny tvättmaskin. En stor fin som klarar 6 eller 7 kilo (minns inte nu). Varför så stor tro? Man skulle ju kunna tänka sig att det beror på att man skulle kunna tvätta mycket kläder på en gång... Men nej, det första jag tänkte på var att få tag i en maskin som man kan tvätta hästtäcken i :) Egotrippad hästnörd i kubik... Inte för att det blir så ofta, några gånger per år brukar jag ta en dag och tvätta upp alla smutsiga täcken på en gång. Sedan försöker jag se till att tömma silen, göra rent trumman och tvätta en tom maskin innan jag tvättar våra kläder. Den största anledningen till det är att sambon ska slippa gå till jobbet med en Gullan-rya-matta som arbetströja. Det är mest Gullans päls som syns så därför skyller jag på henne. Varför skulle dottern K envisas med att vilja ha en skimmel...???


( Skimmel är inte kul i tvättmaskinssammanshang)

Nå väl, jag har dykt på en bloggare som har en utomståendes perspektiv till hästvärlden. Otroligt rolig läsning både för hästänklingar, hästälskare och annat folk som haft kontakt med hästvärlden på ett eller annat sätt. Jag klistrar in ett favoritinlägg i denna blogg och sedan länkar jag till bloggen i sin helhet. Mycket nöje :)



Tack vare Ullared är hästen min
Idag så skall mina praktiska hästkunskaper utsättas för hårda prövningar igen. Anna tänker bege sig till Ullared för att shoppa loss i lågprisvärldens Mecca, vilket gör att jag ska ta hand om hästen idag.
Jag är på intet sätt född med tummen mitt i handen, utan har. trots mitt arbete som "pappersvändare", ett ganska gott handlag med de flesta praktiska tingen. Dit räknas dock inte 655 kg mörkbrun häst.
Problemen infaller redan när jag kommer till stallet. Hästen måste ut ur boxen för att jag skall komma in i densamma för att mocka. Innan man ger sig på att baxa ut åbäket ur boxen så måste grimman på. Det är inte själva påsättningen (av grimman, skärp er!) som är svårigheten, utan att hitta fram, bak, upp och ner i det trassel av nylonband som kallas grimma.
När man väl fått ut djuret i stallgången och lyckats få fast det på avsedd plats, så kan man ta itu med problem nummer 2, mockning... Hur kan något som ser så lätt ut, vara så himla svårt?!?
Om det inte hade varit för att det hade sett så fånigt ut, så ger jag mig den på att det skulle gått fortare för mig att plocka upp bajset en efter en med handen, istället för att försöka skilja bajs från spån med den där glesa krattan som alla erfarna hästmänniskor använder. Som tur är så ser inte Anna vad jag tar mig för, och ännu bättre är att jag vet exakt vart spånbalarna finns, så man kan lätt fylla på om behovet skulle uppstå.
Efter denna mentala uppförsbacke så återstår ett lätt och ett lite mer avancerat jobb. Att fylla hö i ett hönät och ösa lite havre och kraftfoder i tre hinkar klarar t o m ett stall-miffo som jag. Därefter så skall täcke av häst och häst borstas. Känns på något sätt fullständigt meningslöst att borsta någon som både idag, och i morgon igen, kommer att rulla sig i lera, men okej... Det skall bara göras.
I det här läget skulle jag vilja se ett stall som har en anordning liknande biltvätten. Man leder hästen framåt till skylten STOP tänds, väljer program och sen sköter maskinen om resten. Känner man sig rik så kostar man på sig en hetvaxning och då kommer hästen både att blänka fint efter torkningen och vara mer motståndskraftig mot regn.
Så efter att ha fått hästen tillbaka in i boxen, tagit av grimman igen och stängt dörren till boxen så är det äntligen fredag för stall-miffot Lars.
OCH HÄR ÄR LÄNKEN...

Inga kommentarer: