fredag 20 augusti 2010

Skolstart och medarbetarsamtal...

Igår morse var ungarna uppe före mig till och med :) Det var första dagen i skolan efter sommarlovet och mycket pyssel och piffande måste hinnas med för tonåringarnas del innan de visar näsan utanför ytterdörren. Dotter K börjar nu nian, så det är nu det gäller att vara på topp. Hon jobbar på bra i skolan så jag är inte så orolig, men stödet från oss måste hon ju ha i alla fall. Dotter J började 7:an, i ny klass och ny skola så det var nog lite mer omvälvande för henne tror jag. Hon har syrran i samma skola, så om det är något så kan hon förhoppningsvis få stöd från storasyster. Det tror jag i alla fall, även om de inte alltid är de såtaste vänner på hemmaplan.

Jag hade medarbetarsamtal med chefen igår också. Det är då man diskuterar arbetssituation, arbetsbelastning och annat. Det var ett givande samtal och jag fick en ny uppgift tilldelat mig. Jag ska ta hand om foderfrågorna inom länsstyrelsen. Alltså information och kontroll av foderföretagare. Jag får alltså samordningsrollen för foder i mitt län :)

Sedan pratade vi om att jag och en kollega skulle gå ihop och fixa utbildningstillfällen för hästhållare/hästintresserade när det gäller djurskydd, foderkontroll och förprövningar. Kan vara kul tror jag. Kollegan har haft lite utbildningar och sånt inom andra områden förut och har dessutom mer kontakter inom ridsporten än vad jag har, så det kan väl vara en bra kombination kanske.

På kvällen red jag och dotter K ut med hästarna. Jag tränade på att hitta min balans och följa hästen bättre med kroppen (saker jag snappat upp i min nya bok), och tusan vilken skillnad det blev på gången på hästen :) Hon har alltid känts lite stötig i skritten (korta snabba steg) men nu tog hon ut steget ordentligt och kändes mycket mjukare att rida direkt. Tänk vad lite man behöver göra för att förändra ibland :) Sedan att hon skulle nypa av toppskotten på varenda buske som kom i vår väg är en sak som vi måste träna mer på.

Gullan var snäll och trevlig som vanligt (så sööööt). Jag ska mäta magen på henne i helgen igen, för jag tror tusan att hon har minskat en hel del i omkrets på bara några veckor :) Vi får se om jag blir positivt överraskad...

Jag hann med en svamppromenad med hundarna också innan det blev mörkt. Jag lyckade fylla ungefär 2/3 hundbajspåse med kantareller. I morgon ska vi äta kräftor hemma, kanske ska man göra någon liten kantarellpaj eller något som extra tillbehör då?? Eller den där goda ryska soppan som maken brukar göra??? Ja, vi får se hur vi gör med det. Kräftor blir det i alla fall hur som helst... De första för i år faktiskt!

Inga kommentarer: