onsdag 18 augusti 2010

just nu läser jag...

Nu är jag långt från en sk. NH-nörd, men är man inte vetgirig så lär man sig inget. Så jag sonderar terrängen lite för att få lite mer kött på ridbyxlåren. Jag köper inget som har med långa rep eller rundcoraller att göra, men som sagt, lite kan man alltid plocka åt sig.

Nu har jag bara börjat läsa denna bok, men jag rekommenderar den till alla hästintresserade människor jag känner. Det finns så mycket dumt man så väl känner igen sig i. Jag har kommit på mig själv flera gånger med att sitta och flina igenkännande åt texten och exemplen i boken. Ta bara namnen på de olika sitsstilarna som beskrivs i boken. Vad sägs om quasimodosits eller fanjunkaresits t ex. Ännu bättre är beskrivningen för hur man slutar att sitta som en fanjunkare t ex. "sluta rida med den där eldgaffeln i rumpan..." En mer ordentlig förklaring för hur man åstadkommer detta följer naturligtvis efter den inledande, rätt komiska och träffande kommentaren :)

Boken handlar en del om energier och annat flummigt, men idén är mycket vettig och, som jag tror, en stor hjälp på vägen i både ridning och hantering av hästen. Vissa saker är egentligen självklara, men i vår (eller min i alla fall) relation till hästen har dessa självklarheter fallit lite i glömska. Suveränt att damma av hästtänket och även få ett annat perspektiv att jobba med.

Som sagt, rekommenderas skarpt till alla med hästintresse, från dressyrnörd till shettiskusk :)

Inga kommentarer: