fredag 20 maj 2011

Veckan snart över...

Det har varit en bra början tycker jag. Från den stela fyrkantiga länsstyrelsen har jag nu kommit till ett ställe som är totalt tvärt om, eller så är det så att jag inte har fattat systemet här ännu??? Jag förstår i alla fall varför man behöver en alltiallo på den här enheten. Struktur är väl inte den starka sidan om man säger så. Men det är bara bra kan jag tycka, för då kan jag utforma en hel del efter mitt eget huvud och det är ju bra. Det jobbigaste är att jag inte har någon "grundmall" att gå efter heller. Det finns ingenting nedskrivet någonstans om någonting, så även om min företrädare lägger över så mycket av sitt material som möjligt till mig, så är det oerhört mycket som bara finns i hennes huvud också :s Det ordnar sig säkert också så småningom men lite stressande är det vill jag nog påstå. Idag har jag slängts mellan möten hit och dit. Även om jag inte riktigt förstått min roll på dessa möten så har jag i alla fall fått lite insyn i vad som är på g.

Jag har också fått inse att mitt lagstiftningsmässiga sätt att se på saker inte alltid stämmer överens med andras sätt att se. Jag fick vid lunchen reda på att vår landsbygdsminister hade uttalat sig om slakt utan bedövning. Att detta inte skedde i Sverige och att man av den anledningen skulle äta svenskt kött. Vi har en tjej här som forskar på avlivningsmetoder som då sade att detta inte var sant. Att slakt skedde visst utan bedövning i Sverige. Jag utbrast naturligtvis, var hon fått detta ifrån (jag visste inte då att hon forskade i ämnet) eftersom det enligt lag ska bedövas innan slakt och görs inte det handlar det om svartslakt (inte på godkänt slakteri alltså). Jag insåg fort att det hon menade med att slakt utfördes utan bedövning, var på grund av att bedövningen inte tog (för stora djur) medan jag menade (i mitt huvud) att slakt utan bedövning betydde att bedövning inte användes över huvud taget. Så tokigt det kan bli...

Inga kommentarer: