söndag 5 september 2010

Mekat lite...

Idag har jag och dotter K fixat en lunchgrind :)
stängt läge
öppningsmekanismen

grinden i öppet läge

Eftersom hästarna inte får några mängder mat ute (2 kilo var till frukost och 2 kilo var till lunch) så har jag insett att de behöver dela upp maten på två tillfällen under dagen. Annars är både frukost och lunch slut redan vid tiotiden = 8 timmar till nästa mål. Det är på tok för lång tid vilket gör att de, när de kommer in vid 18-tiden kastar i sig middagen = för lite tuggtid då också.

För de som inte är insatta i hästens matsmältningssystem så kan jag förklara saken så här: Hästar blir inte mätta som vi människor blir. Hästar får sitt tuggbehov tillfredsställt istället. Det betyder att de ska få ägna sig åt att tugga så mycket och länge som möjligt. En häst som inte är vrålhungrig (läs i stort behov av att tugga) äter ungefär 1 kilo hö på ca en timme.
Så för att få mina hästar nöjda innebär det att de behöver få hö strax efter 6 på morgonen, nästa gång vid 12, därefter vid 18 och sista målet (som är 4 kilo till Patricia och 3,5 kilo till Gullan) vid 22-tiden. Det gör teoretiskt sett att de inte står utan mat/hötuggning mer än max 4 timmar i sträck.
Så av denna simpla anledning skaffade jag en fodergrind som automatiskt öppnar sig vid en viss tidpunkt på dagen och släpper in hästarna i "lunchhagen", där jag då redan på morgonen har lagt ut lunchhö :) Jag hoppas verkligen att det funkar som det ska nu och att påhittiga Patricia inte lyckas komma på något knep för att öppna grinden innan det är lunchdags. Håll tummarna!!

För resten har Gullan enligt dagens viktmätning äntligen hamnat under 400-kilos-sträcket :) Tänk vad lite motion kan göra!
(ursäkta styckeindelningen. Datorn ville inte vara med riktigt...)

Inga kommentarer: