torsdag 23 september 2010

en timmes svansputs..

När jag var liten var jag skötare på en häst på ridskolan där jag red. Vi hade rykttävlingar på loven och då gick ridskolans stallchef runt och drog handen mothårs genom pälsen, tittade om hovarna var kratsade och borstade, ögon, näsborrar och mungipor torkade med mera, med mera. På ridskolan fanns en del saker som var absolut förbjudna. Halm i svansen eller manen var en och att borsta svansen var en annan. Lärd den hårda vägen så är således borstar eller halm/hö i svansen tabu även i mitt stall. Dotter K är lite slarvig med det där och borstar ibland, men eftersom hon inte fixar med Gullans svans så ofta så kan jag svälja det. Hur som helst redde jag ut svansen på Gullan idag. Det tog en timme det. Den annars tunna och stripiga svansen blev otroligt fin och fluffig :) Gullan gillar att man pysslar med henne oavsett om det handlar om borstning eller svanspyssel.

Patricia är inte lika förtjust i att man pysslar med svansen, men hon får sin del i morgon kväll :) Patricia har tjockare svans än Gullan, men den är å andra sidan inte lockig, så förhoppningsvis tar det inte mer än en timme i morgon heller trots en mycket tjockare svans.

Inga kommentarer: