torsdag 16 september 2010

Inget valfläsk för kommunens hästintresserade...

Det är ju val snart och för en gångs skull har jag försökt att ta reda på lite mer om de olika partiernas planer. Kommunalt är ju enormt viktigt eftersom det är där vi skulle kunna se skillnader först.

Av denna enkla anledning bestämde jag mig för att ställa ett par frågor angående hästar till kommunens politiker. Frågorna var om partierna hade några planer på ridvägar/stigar som skulle göra det säkrare för ryttare genom att de då skulle slippa rida utefter hårt trafikerade vägar. En annan fråga var om de hade tänkt att på något sätt bidra med finansiella medel så att barn om de ville skulle kunna börja rida på ridskola och inte bli stoppade från detta på grund av att föräldrarna inte har råd med de dyra avgifterna. Jag har fått några blaha-svar från ett par partier, och idag fick jag svar från Moderaterna. Ett uttömmande och ärligt svar vill jag påstå, men tyvärr inte något svar som var positivt för hästfolket.

Kontentan är att om man är hästintresserad så får man skylla sig själv... Inga ridvägar alltså, och inga subventioner till ridsugna barn och ungdomar. Tråkigt att drivkraften inte finns när det gäller hästintresserade tycker jag. Nu drabbas ju varken jag eller dottern av hårt trafikerade vägar eller höga ridskolekostnader själva, men jag kan inte låta bli att tycka synd om de hästälskande barn som inte får möjlighet att börja rida på ridskola. När det gäller ridvägar så får vi väl vänta tills det har hänt ett antal olyckor innan kommunen börjar fundera, men då förbjuder de väl ridning istället. Vad ska man tro???

Inga kommentarer: