torsdag 17 november 2011

Vargfrågan och samerna...

Ett tungt ämne, jag vet, men nog så viktigt. Jag ska inte snurra in mig i några etiska diskussioner när det gäller den här frågan, för jag är för dåligt insatt i det. Varför tanken kom upp var för att jag var på ett lunchseminarium om just detta, eller rättare sagt rovdjursförvaltning och rennäring var den riktiga titeln. Det är det roliga med att jobba på ett universitet. Det bara regnar in inbjudningar till seminarier som handlar om alla möjliga roliga ämnen :) Men idag var det då renskötsel och rovdjursförvaltning som stod på programmet. Ett mycket passande ämne för oss eftersom vi håller på att skriva ihop en ansökan om pengar så att vi kan hålla kurser för de som jobbar med renslakt, men även för djurskyddshandläggare och besättningsveterinärer som jobbar inom rentäta områden. När det gäller rovdjursförvaltning så har vi lite fingrar med i det spelet också på olika sätt. Hur som helst var det ett mycket intressant seminarium som öppnade en del dörrar när det gäller rennäringen kontra den biologiska mångfalden (som det handlar om när det gäller rovdjursförvaltning). I morgon ska det vara en redovisning av en doktorsavhandling som också gäller rovdjur. I det fallet handlar det om varg. Vi får se om jag går på den också???

Annars har dagen gått åt till att sitta och skriva på en rapport som ska skickas till jordbruksverket. Rapporten handlar om de kurser som vi hållit hittills, och det är lite klurigt att få till en bra text. Rapporten ska egentligen inte in förrän till sommaren, men eftersom det är ganska lugnt på jobbet nu så tänkte jag passa på att skriva så mycket som möjligt nu, så blir det bara lite finlir framåt våren sedan.

Jag har fått något knäknas av någon anledning. Det gör ont som tusan i knät med jämna mellanrum. Därför blev det inte något hästeri idag trots att jag hade tänkt det. Jag får lov att ta ut extra pigga pållar i morgon istället. Vi satsar på det :)

1 kommentar:

Linda sa...

Jag har oxå knäknas! Jätteskumt, kom från ingenstans och resulterade i att jag knappt kunnat gå normalt på två veckor :S Knät känns vätskefyllt och rätt var det är hugger det vid knäskål eller i senor/ledband. Kanske samma som ditt? Förkylningsvirus?