tisdag 15 november 2011

Roligare nu...

I flera år har jag börjat om och börjat om med hästarna. Ett tag har de blivit ridna för att sedan vila igen under långa perioder. Jag har helt enkelt inte orkat eller haft lust att rida. Nu när Rey har kommit känns det plötsligt roligt igen! Det är kul att gå ut i mörkret och rida en stund på ridbanan, testa hur mycket jag kan kräva, trixa med små egenheter som båda hästarna har. Det är helt enkelt ROLIGT ATT RIDA IGEN :) Med Rey som är så färsk så märker jag också vilka framsteg Patricia har gjort på de här åren. Det taggar en ju ännu mer att försöka komma framåt i utvecklingen. Dessutom tycker jag att det är jättekul när dotter K rider ut tillsammans med mig på helgen. Hon saknar förstås Gullan, men tycker Rey är rolig att rida också. Vi kan ha vår lilla stund tillsammans med hästarna på helgerna, och jag tar sedan gärna hand om ridningen på vardagarna så att dotter K kan pyssla med annat som är viktigt för henne.

Igår lyckades jag få Rey att trava i båda varven. Ett stort framsteg eftersom han tydligen trodde att han skulle välta om han travade i höger varv förut. Det blev förvisso huvudet ställt utåt á la travar-style, men han TRAVADE :) Patricia har också svårare för höger varv och kan börja med lite "grisepass" eller tölt i höger varv ibland (dock väldigt sällan numera).

Jämfört med Patricia så har Rey väldigt stor gång, vilket medför att man nästan far ur sadeln i varje travsteg, men det är ju också något att träna på! Och har han en stor gång vill man ju inte ta bort det, bara omforma det lite så att det inte blir så älgigt som det är nu.

Jag vet att det blir mycket hästsnack i den här bloggen just nu, men det är väldigt mycket häst i mitt liv just nu, så ni får stå ut med det.

2 kommentarer:

Qodrofenia med ridtravare i fokus! sa...

Är det något specifikt du vill veta?Eller ett specifikt problem eller så och hur jag löst det? Du får gärna komma med tankar och funderingar så är det lättare för mig att lägga upp inlägg med övningar osv .=)Det brukar ju kunna vara ganska mycket olika saker man stöter på under resans gång så att säga så jag har lite svårt att sortera var jag ska börja Har du någon idé så tar jag tacksamt imot den.

Knas ligger mig otroligt varmt om hjärtat och det blir nog lätt så när de är lite speciella precis som du säger.Vad var det för typ av häst du hade som var lite speciell?
mvh/Q

Qodrofenia med ridtravare i fokus! sa...

sv:Vad härligt att ni fick så många fina år med den hästen.Jag hoppas att jag ska få lika många fina år med knas.

Det kommer ett inlägg troligtvis redan i kväll hade jag tänkt =)Har inte riktigt räknat ut hur jag ska lägga upp det bara ;-)Kan hända att det blir en liten artikelserie av det hela i slutändan =)
mvh/Q