onsdag 16 november 2011

Skobyte...

Fina tjejen :)
Nu har hästarna fått nya puppor (skor alltså) Rey fick järnskor istället för aluminiumdojjorna som han kom med. Nu kommer det ta några skoningar innan Rey:s fötter blivit ridhästfötter, men det är sånt man får ta. Jag är långt ifrån någon hovexpert men det är så att travhästar skos med längre tår än ridhästar. Det har något med aktionen i steget att göra på något sätt. Ja, behovet att trava supersnabbt har ju inte Rey längre (även om han kanske tror det fortfarande) så nu kan hovarna sakta omformas och bli ridhästformade istället (lite rundare och inte så långa).
Hovslagaren blev väldigt förtjust i Rey och hade lite svårt att ta ögonen från honom. Hovslagaren har en liten soft spot för avkommor efter Alf Palema tydligen :) Och sedan en sån där liten oförstörd häst hade hovis nog gärna velat testa på travet om han fick välja. Men sorry hovis, det blir inget av med det...

Rey fick vila igår och det var bara Patricia som fick jobba. Jag lade upp två bommar mitt på ridbanan som jag tänkt rida emellan som i en åtta. Alltså först en volt åt höger, in mellan bommarna (som låg på två sidor om medellinjen) och sedan en volt åt vänster. i skritt gick det bra, men traven var svårare. Det blev för trångt tyckte Patricia. Så det blev istället att sakta av till skritt innan jag red in på medellinjen och sedan ut i andra varvet och börja trava igen. men det är ju också en nyttig övning.

Ikväll innan bonde söker fru börjar ska jag ringa grannen och tjata på honom så att han kommer och ordnar min "tillbyggnad" på ridbanan. Nu är den ungefär 20*20 meter och med utbyggnaden blir den ungefär 35*20 meter istället. Det behövs verkligen till mina långbeningar. Svårt att rida på små ytor när hästen inte riktigt går fram för att han/hon tycker att det är för trångt. Jag ska bara försöka övertala grannen att komma och gräva åt mig som sagt...

Inga kommentarer: