fredag 18 december 2009

Ungarna har det tufft...

jag fastnade i en blogg för en stund. Jag fick härdsmälta i hjärnan och kominte på hur jag skulle formulera mig i en inspektionsrapport så jag surfade runt lite. Jag hittade en blogg som skrivs av en tjej som är runt 19 år nu och precis har gått ut skolan vad jag förstår. Men jag gick tillbaka något år i bloggen och läste om tiden när hon fortfarande gick i skolan. Jisses vad mycket vissa ungar gör på dagarna. En dag kunde börja med frukost, sedan till skolan, därefter till stallet, sedan till pojkvännen. Utöver det så pratades det i telefon med kompisar, leta kläder på internet, följa gossip girl, plus ett antal andra serier på tv, plugga och blogga mm mm. Jisses, man blev ju alldeles matt bara av att läsa om hennes dagliga göromål.

När jag tänker efter så gjorde jag inte så mycket mindre saker egentligen. Men då fanns inte internet eller hundra kanaler på tv-apparaten. Men visst kunde jag prata i timmar i telefonen med kompisar (och jag bodde då utanför 08-området... vågar inte tänka på vilka telefonräkningar det blev..). Ridning och stallet var ett krav varje dag utom fredagar. Utöver det så var det en del pluggande (inte jättemycket, men en del i alla fall).

Hmmm... När jag tänker efter så har jag en del annat som jag måste göra nu för tiden. Det är med andra ord inte mängden saker utan snarare vilka saker man har att göra som skiljer. Ändå har jag inte något som helst minne av att jag var stressad som tonåring. Men nu är jag det även om jag inte tycker att jag får något vettigt gjort någonsin... Undrar om dagens tonåringar känner sig stressade???

Inga kommentarer: