fredag 4 december 2009

Långsam vecka..


Vilken trög vecka det har varit. Jag var ledig i tisdags, men det känns som om den här veckan har varit minst tio dagar lång ändå.

Mina kollegor som jobbar i samma rum som mig hade ett snack med chefen härom dagen. Belastningen på dem är ruskigt hög, därav samtalet. Min ena kollega hade ärligt sagt till chefen att hon (kollegan alltså) inte tycker att det är roligt att gå till jobbet längre. Det är allvarligt tyckte chefen som fick sätta igång att fördela ärenden till andra grupper.

Efter att jag hört min kollega säga så om sin arbetssituation, högst förståerligt för de har ett helsike att hinna med, eller de hinner definitivt inte med, började jag fundera på när jag senast tyckte att det var kul att gå till jobbet... Det måste ha varit 2007 någon gång för min del. Därefter har det bara gått utför. Nej, förresten, under maj i år var det ett uppsving, när jag bytte tjänst. Under hösten med kontrollerna på gårdarna har varit ganska roligt också ska erkännas. Men det är ungefär en månad totalt under hela detta år... Hur fel är inte det???
När jag träffade kompis J i lördags pratade hon om hur viktigt det var för henne att känna att hon utvecklas och lär sig någonting. En alldeles korrekt tolkning av hur det ska kännas att gå till jobbet tycker jag.
mitt jobb går för närvarande ut på att granska ritningar, ställa frågor om var byggnaden ska placeras, hur många ventilationshål det kommer att finnas i stallet och hur stora dessa kommer att vara. Sedan skriver jag ett kort beslut, skickar iväg det, får tillbaka ett delgivningskvitto som jag stoppar in i akten. Någon rådgivande vägledning får över huvud taget inte förekomma inom myndigheten (klokt egentligen). Jag känner inte att jag får möjlighet att använda mina surt förvärvade kunskaper på det sättet.
Vi kan ta ett exempel som gäller ett häststall. Tilluftsdonen i stallet är för få för att kunna ge tillräckligt luftombyte i stallet. Stallbyggaren undrar då hur många som behövs för att täcka behovet. Jag får inte svara!!! Jag får inte ens tala om hur stor kapacitet ett tilluftsdon har så att stallbyggaren själv kan räkna ut hur många som kommer att behövas. Det känns så oerhört stelbent att inte kunna ha en dialog överhuvudtaget med sökanden. Även om jag vet svaret så får jag inte säga något. Kompletteringskraven jag skickar ut kunde lika gärna vara en test i form av finn fem fel för sökanden. Om man tycker att lagstiftning är flummigt skriven så...

Inga kommentarer: