lördag 30 maj 2009

Snuvad på konfekten...

Eller vad ska man säga? Personen vi hyrde sommarbete av ringde i morse och undrade vad jag menade med att ha släppt hästarna i hagen utan att fråga henne först. Jag som var säker på att vi redan i höstas kommit överens om att jag skulle få hyra betet även i år blev smått förvånad och talade om för vederbörande att jag uppfattat det som om vi varit överens om att jag skulle hyra betet även denna sommar. Detta var något som markägaren inte ville kännas vid.

Jag hade tydligen gjort ett stort fel med att inte fråga om lov innan jag släppte hästarna på betet (som jag trodde att vi kommit överens om att jag skulle få hyra i år också). Jag kände mig oerhört förolämpad eftersom jag enligt markägaren i så fall hade stängslat (iof föregående sommar) och släppt mina hästar i en hage och chansat på att det var okej utan att fråga markägaren först??? Jag talade om för markägaren att jag uppfattat det som om vi varit överens om bete, men att hästarna och stängslet skulle vara borta till kvällen och att vi inte behövde göra någon vidare affär av det hela. Kan ju tillägga att jag nu var mycket uppretad!!!!

På eftermiddagen kom markägaren upp till oss och talade om att vi inte hade hunnit prata klart i morse (med tanke på att jag lade på luren i örat på markägaren så stämmer ju det att markägaren inte hade pratat klart i alla fall...). Markägaren tyckte att jag visst kunde hyra betet, men hon ville att jag skulle fråga om lov först. Hur ska man ha det????

Till råga på detta så har markägaren sökt betesbidrag i år för marken som jag hyrde förra året. Hon hade alltså planerat för att jag skulle hyra bete i år igen. Vad tjafsade hon om då????

Hur som helst tog vi hästarna från beteshagen och tog ner stängslet. Bete får markägaren hyra ut till någon annan!!! Jag kanske är tjurig, men att först bli utskälld för något som man inte gjort (medvetet i alla fall) och sedan få "den äran" att hyra (observera hyra, dvs betala) bete som människan får betesbidrag för (alltså har hon då redan planerat för att hyra ut bete när hon sökte bidragen...) är väl magstarkt för min smak!

Efter denna lilla episod blev anledningarna större till att vi borde göra verklighet av markköpet vi funderat på en tid. På måndag får mäklaren ett bud från oss också!!! Det är ju tydligt att man inte ska göra affärer med vissa människor i alla fall!!! Grannar kommer vi fortsätta vara, men det får räcka.

Inga kommentarer: