tisdag 9 september 2008

Lastning med blesyrer

Jag kan inte lasta hästar. Det går bara inte! Idag var det Gullan som skulle baxas in i transporten. Min kära mor tog intiativet till denna lastningsdag. Tur är väl det eftersom jag har så fruktansvärt dålig erfarenhet av att lasta hästar att jag redan innan har insett att hästen aldrig kommer att gå in, särskilt om det är en connemaraponny som ska lastas! Mor och en van hästlastande väninna samt dottern K påbörjade lastningsträningen vid tretiden. Jag hjälpte till en stund tills jag föll och min hand hamnade under Gullans hov. Då blev jag om än mer hysteriskt förbannad och insåg att om jag skulle hjälpa till något mer skulle det aldrig gå vägen. Spottandes och svärandes saker som j****a kossa och några mer olämpliga tillmälen gick jag in och gick inte ut igen förrän jag såg att de var klara med träningen.

Ja, gick kossan in då??? Jo, då. Efter ca två timmars slit gick slutligen Gullan in i transporten med en jacka över huvudet. Jag tror jag ska hålla mig undan ett tag till så får övriga lastare sköta lastträningen, för jag fixar inte det!

Mitt humör var inte direkt på topp heller på grund av att Estep var sjuk hela natten. Han fick ett kolikanfall troligen och var så dålig att jag trodde att han skulle dö i famnen på mig. Efter ca 40 minuters promenad i rask takt (Estep hade väldigt bråttom att gå. Han tyckte det nog var spännande) på mörka vägar igår kväll kom vi tillbaka till stallet. Han låg en stund och stånkade i boxen. Sedan bestämde han sig för att han skulle vara i hagen istället. Han lade sig ner och sov med huvudet i min famn i två timmar. Jag väntade med hjärtat i halsgropen på att han skulle dra sitt sista andetag. Vid 12-tiden gav jag upp och lämnade Estep i hagen, och nästa gång jag gick ut var vid halv fyra på morgonen. Då stod han upp och såg lite matt ut. Vid sex-tiden när jag släppte ut de andra hästarna åt han höet tillsammans med de andra. Nu ikväll ville han följa med in i stallet och äta sin mat. Men än är inte faran över. Kontroll en gång i timmen är det som gäller under kvällen.

FY!!! Ibland är det verkligen inte roligt att ha häst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller tummarna för gammel gubben.
Kram J