onsdag 24 september 2008

Dutti sambo...

Jag blir imponerad av sambons otroliga envishet. Som han har slitit med detta tak som vi har och inte gett upp! Visst, jag kan fakiskt också ta åt mig lite av äran, för jag har också byggt tak en hel del. Men läkten och takfotsbrädor har sambon fixat nästan helt själv. Idag hade han fått till det även på det nya taket, som ligger långt från samma nivå som det gamla taket. Det får en att fakiskt tro att vi nog kan fixa det här trots allt. Igår kväll satte vi upp en plåt också, mest för att testa egentligen. Vi kunde konstatera att det kommer att bli riktigt fint vårt tak... :)

Idag tränade dottern K Gullan i lydnad från marken. Det gick ganska bra faktiskt. Vi har insett att den typen av träning krävs för att Gullan inte ska ta över helt. Gullan är som jag sagt tidigare en ruskigt stark häst, som visar sin ovilja med all önskvärd tydlighet ibland. Så tydligt att hon skulle kunna bli farlig om man inte "motar Olle grind". Jag har aldrig hållit på med NH-relaterat arbete med häst förut så detta är en nyhet för mig också. Visst har man jobbat vid hand och vunnit över hästar genom envishet och lydnadsträning förut, men inte så fokuserat eller vad man ska säga... Det var jättekul när dottern K fick till det och bara behövde nudda Gullan med pekfingret för att hon skulle flytta undan. Det tog ett tag innan Gullan klurade ut vad hon skulle göra, men sedan var hon jätteduktig. Det verkar som om både dotternK och Gullan tyckte att det var kul att lösa problemen tillsammans. Det tränades trånga passager mellan bommar lite ryggning och följa matte. Det får vi träna vidare på, kul omväxling :)

Inga kommentarer: