måndag 18 januari 2010

Vad är man värd?

Det börjar närma sig lönesamtal på min enhet. Jag ska ha mitt lönesamtal imorgon efter lunch. Idag hade facket en informationsstund som gällde löneförhandlingar. Det är ju inte direkt uppmuntrande. Jag har varit med in facket sedan 1990.

Jag vill gärna tro att facket gör nytta, och det gör de kanske, men det har väl inte varit så tydligt i mitt lönekuvert precis. Man kan då undra vad dessa tusenlappar om året gör för nytta? Kanske vore det mer effektivt att stoppa in dessa på ett konto istället så kanske de förräntar sig? Jag betalar just nu 600 kr/kvartal till facket (alltså bara facket, inte arbetslöshetskassan). Känns väl inte riktigt som om jag får så mycket ut av det i alla fall.

Idag på informationen diskuterades (eller informerades) det hur löneförhandlingen går till och vad som händer om man inte är nöjd med löneförslaget. Förra året och året före det var det ca 30 stycken som inte accepterade arbetsgivarens bud. I slutänden av förhandlingen med fackets hjälp var det tre personer som fick en liten höjning från grundförslaget. Om det handlar om 10% chans att höja lönen om man är missnöjd trots förhandling så kan jag nog klara mig utan facket tror jag...

Jag har suttit en stund och klurat på mina skäl för en högre lön. Det är inte lätt att sätta en prislapp på sig själv ska jag säga. Mitt mål är trots allt att komma upp en knapp tusenlapp som minst. Men det skulle ju inte sitta fel att få lite cred för att man har drygt 15 års längre arbetslivserfarenhet än de flesta av ens handläggarkollegor. Någonstans borde ju det ge utdelning kan man tycka.

Nu ska jag inte trycka så mycket på det utan snarare vad jag kan och vart jag vill. Det är svårt nog att slå sig för bröstet och försöka övertyga folk om sin enorma kapacitet när man bor i Janteland!!!

Inga kommentarer: