fredag 15 januari 2010

Säkerhetstänk..

Jag var nyss nere förbi receptionen för inköp av en apelsin.
När jag kom tillbaka så öppnas dörren till trapphuset med hjälp av receptionistens knapptryckning. Det är så att vi har nyckelbrickor till trapphus och våningar för att obehöriga inte ska kunna ta sig in på vårt jobb. Jag var bara tvungen att gå fram till receptionisten och fråga om det verkligen var meningen att hon skulle öppna för mig (det görs alltid oavsett om man är känd eller ej) , jag menar, det borde ju finnas en anledning till att vi har nyckelbrickor??? Jag fick som svar att de öppnar från receptionen för att folk blir så sura annars????

Det hör till att vissa på min avdelning har haft hot från mindre trevliga personer under en period och har därför haft extra bevakning av ett bevakningsföretag för säkerhets skull. Det har även stått en polisbil parkerad utanför porten i tre dagar av samma anledning. Det betyder att dessa hotande personer tillhör den lilla skara som skulle kunna göra allvar av sina hot (i alla fall tolkar jag det så med tanke på säkerhetsuppbådet).

Jag tror att det är någon på detta ställe som inte riktigt kan dra gränsen mellan när man ska vara serviceinriktad och när man ska tänka på säkerhet... Jag skyller inte på receptionisterna nu. Direktiven har säkerligen kommit från någon j...a småchef lite högre upp!!! Vad är det för ett rikspucko som inte har fattat innebörden av att man har låsta dörrar på en arbetsplats?

Inga kommentarer: