lördag 30 augusti 2008

Hästdag...

Det blev en heldag med hästar idag. Det var inte riktigt meningen, men blev så ändå. Först på förmiddagen red jag Patricia på åkern. Spänd som en stålfjäder, ivrigt gnäggande efter grannens hästar som går i en hage i närheten. Hon var inte direkt villig att jobba idag, och försökte blanda galoppsprång med någon sorts halvtrav-bock-skänkelvikningsvariant. Jag lyckades i alla fall få till några hyfsade skrittövningar, så jag får väl vara nöjd med dagen i alla fall. Sedan var det dottern K som skulle rida Gullan på stubbåkern också. Där blev det sidokast och framåthopp istället. Jag vet inte vad som flög i hästarna idag. När Gullan hade framåthoppat halvvägs hem lyckades dottern K hoppa av. Sambon som var med var tvärilsk på Gullan och jag likaså. Så får man bara inte uppföra sig!!! Jag och dottern K vände tillbaka till stubbåkern och sedan red jag en stund. Visst, Gullan försökte komma undan mig också ett par gånger, men se den gubben gick inte. Stormatte har nämligen varit med om samma sak många gånger förr och vet vem det är som får ge sig till slut. Sedan fick dottern K rida igen. Volter och bågar, halter och halvhalter, igångsättningar och avsaktningar. Så länge Gullan var tvungen att koncentrera sig på vad dottern K ville (och så länge dottern K koncentrerade sig på ridningen) så gick Gullan som en klocka. Men någon ridning på vägen ensam blir det inte för dottern K förrän hon verkligen bemästrar ett styck stark connemara.

Igår hade jag min kompis J på besök. Det var härligt att träffas eftersom det inte blir så ofta numera. Hon har en tendens att flytta längre och längre bort från lilla mig hela tiden. Nu får hon bannemig stanna dit hon flyttat, för nästa flytt så kommer hon ramla över kanten till Öresund om hon fortsätter i den här takten :(

Ja, vi åt gott och pratade hästar och livet i största allmänhet. En mysig kompiskväll helt enkelt :) Sådana får man alldeles för få av när man blir äldre. Det är så förbaskat mycket annat jämnt.

I kväll blir det film och chips tillsammans med dottern K. Det blir en mamma-dotter-kväll och det är också mysigt :)

Inga kommentarer: