måndag 12 april 2010

Vårvärme


Äntligen var den här.. Våren alltså. Den kom och hälsade på igår vilket gav tillfälle att snygga till lite här och var utomhus. Jag började dagen med att städa ur allt löshö ur transporten och kratta rent runt densamma. Sedan hämtade jag nytt hö och på eftermiddagen red jag och dotter K ut i skogen en sväng. Hästarna var pigga och på bushumör. Tyvärr var det ganska blött i skogen fortfarande så det blev en skrittur för att undvika att trampa sönder så mycket. Vi får nog vänta någon vecka eller två innan vi rider ut i skogen igen.

Jag gjorde rent vinterdäcken och ställde undan dem också. Det kändes riktigt bra :)

På kvällen såg jag en dokumentär som heter Bondens tid på jorden. För alla som har lite intresse för de gamla jordbrukarmetoderna med häst så kan den dokumentären rekommenderas. Det är mest den aktuella bondens åsikter man tar upp förvisso, men han säger å andra sidan ganska mycket kloka saker. Sedan är det ju häftigt att se samspelet mellan häst och bonde. Hästarna användes till allt förutom spannmålsskörden. Vintertid kördes hästarna i skogen och sommartid var det åkrarna som gällde. Ska väl tillägga att dokumentären spelades in mellan 2000 och 2002.

Idag är det måndag igen och det rullar på som vanligt på jobbet. Idag blir det en del skrivarbete (surprise...) Trist att sitta med en massa papper hela dagarna. Men nu har jag ju något att fundera på när det tar emot vid tangentbordet (jord- och skogsbruk med häst...) Coolt:)

Inga kommentarer: