fredag 7 november 2008

Men vad i...

Nu vart det ju plötsligen fredag igen... Inte ett jota tycks ha blivit gjort i veckan (även om det egentligen har det) Sambon hjälpte till med att åka och byta däck på den nya fina bilen :) Det visade sig bli något mer kostsamt än vi båda hade räknat med. Det fanns ju inga bultar till vinterdäcken, så drygt 500 kr extra för det... tack så mycket! Sedan var det ju en del trubbel med ojämnt slitna däck (vinterdäcken) och däck av olika fabrikat (sommardäcken) som då enligt däckfirman och några andra jag talat med var fullständigt katastrof. Bilmeken lugnade mig dock något genom att tala om för mig att däck slits olika, och om det var risk för att hela axeln skulle gå sönder på grund av detta så skulle det inte vara möjligt över huvud taget att ha fyrhjulsdrivna bilar (om man inte köpte nya däck var hundrade mil eller så). Sommardäcken var det inte heller någon fara med så länge det är samma dimension på däcken. Och att det var likadana däck på samma axel. Hmmm... Man undrar ju då om tanken med varningen från däckfirman. Visst det är väl bäst att ha likadana däck runt om, men en förklaring som ligger nära till hands är ju också att däckfirman gärna skulle vilja sälja däck (naturligtvis).

På kvällskvisten var det hovslagardags! Jag förberedde mig mentalt på att hovslagaren skulle ha glömt att han skulle sko hos mig, och ringde 20 minuter efter överenskommen tid (som jag förövrigt brukar göra då hovslagaren är ruskigt dålig på att hålla tiden). 18:20 blev klockan innan hovis kom (bara en timme och tjugo minuter senare än bestämt). Men han funkar så himla bra med hästarna så jag står ut med att han är en strulputte. Rätt viktigt att hästarna trivs med hovslagaren tycker jag.

Som kompensation för sin sena ankomst var hovslagaren extra noggrann och dubbelkollade all verkning extra noga. Alla hästar fick finfina fötter och jag blev 1100 fattigare. En och en halv häst får skor. Verkning tar han ingenting för alls, så dyr kan man inte anklaga honom för att vara.

Det där med hovslagare är något speciellt. Jag har inte haft så många, och jag är nöjd med de jag har haft, men sedan finns det de hovslagare som har som hobby att klanka ner på andras jobb. Varför då, kan man fråga sig. Vissa skryter så över hur duktiga de är och har hela bilen full med specialdojjor av olika slag. Mer än en gång har jag sett när dessa "mästarhovslagare" har gjort i ordning fossingarna på en kuse och den ser ut som skit rent ut sagt. Och för det får man pynta dubbelt så mycket som jag gör. Ofta går dessa skrytare och specialskoinnehavare ihop i en och samma person, skumt?! Sedan finns det folk som tar hem hovslagare från 50 mil bort för att det är något så väldigt speciellt med just den hovslagaren. Nä, hästen ska få fötterna fixade på ett bra sätt och dojjorna ska sitta kvar, hästen ska trivas med sin hovis och hovis ska vara snäll mot hästen. Sedan kunde det ju vara en bonus om hovslagaren kunde passa tiden också förstås :)

Lite samma stuk kan det vara på hästveterinärer faktiskt. Slår sig för bröstet, klankar ner på alla andra yrkesgrupper som har med hästar att göra (t ex. massörer, kiropraktorer, foderrådgivare, hovslagare mfl.) Tar hutlöst betalt för att titta på en häst som travar tio meter åt ena hållet och tio meter åt det andra. Jag menar inte att de alltid ska komma med något det-här-blir-hästen-frisk-av-piller, men man behöver ju inte ta betalt som om man lämnat ut flera hundra sådana piller. Konstigt att drygt en timmes jobb inklusive söm och sex skor+ resa fram och tillbaka för en hovslagare kan kosta mellan 1100 och 2000 spänn medan vissa veterinärer tar drygt 1500 för 10 minuters jobb+ resa (och då ingen materialkostnad alls). Blir diagnosen fel eller osäker tar veterinären ut 1500 till för samma arbete en gång till. Tappar kusen dojjan efter en vecka eller två sätter hovslagaren på dojjan (eller en ny!) helt gratis. Det är något man som hästägare tar för givet! Varför kräver man inte mer av vissa veterinärer??? Jag ska inte säga att alla veterinärer gör så, vår förra hästveterinär fick man påminna om att hon skulle skicka räkning när hon hade vaccinerat eller något. Det stör lite att det är så olika mellan yrkesgrupper... Helst ser jag nog att veterinären tar efter min hovslagare snarare än tvärt om i och för sig. Det kostar tillräckligt mycket att ha häst ändå :) Men kul är det...

Inga kommentarer: