onsdag 12 november 2008

Gegga...

Fy vilket regnande. Det regnade hela dagen igår, en liten stund inatt och har regnat idag. Vem satte på kranen??? Jag var ganska nöjd nu i höstas (tidigare i höstas alltså) för att det inte hade kommit så mycket regn. Fördelen med det är att inte den uppländska leran som vi är begåvade med i våra hagar kanske skulle kunna hålla sig på ett djup av ca 5 cm nu under senhösten... Men icke... Nu efter regnet så är det den vanliga geggan igen, och varje gång den visar sig förbannar jag mig själv att jag inte sett till att dränera hagarna under sommaren. Vad gör man nu då, när hagarna ser ut som lervälling och jag slutar jobbet när det blivit mörkt??? Jag får helt enkelt sätta på mig en pannlampa och försöka få till några minidiken som kan leda bort en del vatten i alla fall...
Dräneringsjobbet kommer inte att göras ikväll för då måste jag sätta mig vid symaskinen och sätta ett nytt blixtlås i stalljackan (för fjärde gången på samma jacka...grrrr...).

Så himla mycket pyssel som måste fixas hela tiden, men jag måste erkänna att jag tycker det är mycket roligare att göra sånt pyssel hemma än att "pyssla" på jobbet. Kommer mig inte för att göra någonting vettigt alls på jobbet. Det har varit så till och från (mest till) sedan ett halvår ungefär. Dåligt samvete får man förstås, men vad ska man göra???

Ringer telefonen önskar jag att jag slapp svara, inspektionsrapporter blir liggande osv. osv. Skitjobbigt är det just nu. Eftersom vi flyttar vidare till annan myndighet efter nyår så sitter de flesta och försöker avsluta så många ärenden som möjligt inför flytten. Jag tittar på mina nära hundra ärenden, och när jag väl lyckas avsluta några ärenden så tar det inte mer än någon dag så är jag uppe i lika många igen. Och det är ju inte enkla ärenden som bara är att avsluta efter ett samtal eller en inspektion precis... Inte så kul när man hör från grannkommunerna att -vi har jättemycket... vi har 15 ärenden som rullar just nu... Jag törs inte ens nämna hur många jag har...

När det tjorvar ihop sig på det här sättet så har jag bara en önskan... KOMPIS J!!!! Kom hit och räta upp min ärendehög och mitt helt hopplösa arbetssätt!!!!

Kompis J är helt grym när det gäller att planera och sedan få gjort det som hon planerat. Sånt beundrar jag. Jag är också rätt bra på att planera, men att genomföra planen är jag helt kass på. Och då finns det ju ingen vits med att planera eller hur...

Det finns en till sak som gör att det går så segt på jobbet. Jag är ingen kvällsmänniska direkt (kan sambon intyga då jag oftast slocknar i soffan vid niosnåret även på helger, har dåligt samvete för det med..) men jag jobbar bättre och effektivare på kvällen än på dagen. Det innebär att jag kommer igång och jobbar bra framåt tvåtiden på eftermiddagen, vilket gör att rätt många timmar går till spillo på förmiddagen. Sedan har jag då ca tre timmar på mig innan det är dags att gå hem. Visst, vi har flextid, men den handlar om en timme hit eller dit. Man kan inte komma efter tio och börja jobba och sedan jobba till sju. Det skulle passa mig bättre än 8-5 som det är nu.
Ja, ja, nu är klockan efter två på dagen så nu börjar lusten att börja skriva inspektionsrapporter komma (hur nu det skulle kunna vara lustfyllt???). Så det blir over and out för mig denna dag..
NER I PAPPERSHÖGEN BARA!!!!!

Inga kommentarer: