måndag 10 november 2008

Dressyr för hela slanten...

Visst är det vackert med dressyr. Särskilt när man vet hur knepigt det kan vara att få till det... Var på dressyrtävlingar i helgen och hade en ledig dag för mig själv :) Lätt B och lätt A var programmet för dagen. Massor av startande (fullt i båda klasserna) så det blev en lång dag. Den kompisen som jag egentligen var där för att titta på hade så sent startnummer så jag hann tyvärr inte se henne innan jag var tvungen att åka hem, men det hade gått hyggligt i alla fall även om hon inte fick godkänt. Det var fördel "spända hästar med flashigt steg" idag tyvärr. Tycker det är lite konstigt när man ser dessa hästar trava i slalom längs medellinjen, skygga i hörnen (med blomma på ovanligt ställe, hjälp!!!) och i vissa fall faktiskt även backa och tvärstanna framför denna hörna... Och ändå få högre betyg än den häst som snyggt och prydligt gör som den är tillsagd om än inte med flashigt höga benlyft... Jag trodde dressyr i första hand handlade om lydnad (åtminstone på lätt B och lätt A-nivå) men jag måste ha missuppfattat något här!?

Det är nyttigt att titta på tävlingar ibland. Man blir lite sugen på att få till det med den egna pållen. Nu är ju hon inte galopperingsbar på volt ännu, men ute i skogen galopperas det gärna, så hon fattar att hon ska galoppera när man ger galoppskänkel, men att galoppera i vänster galopp när man ger kommandot för vänster galopp är inte så noga tycker hon. Huvudsaken är väl att man galopperar, eller...? Ja, inte är det lätt inte, men det kommer så sakterliga.

Nu är det beckmörkt på kvällarna så nu börjar tragglandet på volten i några månader. När månen lyser kan man rida ut en bit efter vägen, men tyvärr lyser inte månen alltid. Ikväll måste jag sätta i en ny lampa till strålkastaren som lyser upp ridbanan så att tragglandet kan börja. Det är dags att börja ta tag i saken ordentligt. Tänk om man hade ett välbetalt jobb som bara varade 4 timmar om dagen eller så.. Det skulle vara något det. Jag tror att jag ska vinna några miljoner så att både jag och sambon kan gå ner till deltid istället. Åååååh så bra det skulle vara :)

Inga kommentarer: