söndag 12 juni 2011

Vilken kanonfin ridtur :)

En svettig Patricia efter ridpasset
Hon är så mysig min häst. Idag visade hon sin bästa sida när vi red ut en längre sväng (ungefär en timme var vi ute). Idag var det inte lika varmt som igår och det gjorde att Patricia var pigg och glad. Vi red genom skogen först (mycket mygg där) och sedan ner över ängen och tillbaka längs grusvägen. Den här sträckan består av en grusväg som har obefintligt med trafik. Det är dryga kilometern väg som man kan rida i vilket tempo man önskar (beroende på väglaget förstås). På denna väg tränade vi övergångar mellan skritt och trav (något som är nyttigt för små travare som har lite svårt att få bakbenen under sig ordentligt). Patricia tyckte det var helt okej att träna sånt och lyssnade mycket bra.

På en lång raksträcka kunde jag inte låta bli att fatta galopp ett par gånger. Jag fattade först höger galopp, och Patricia började så småningom galoppera i vänster galopp (???) Jag provade igen och Patricia började galoppera i vänster galopp igen. Då bytte jag strategi och fattade vänster galopp. Då blev det korsgalopp istället (alltså vänster galopp med frambenen och höger galopp med bakbenen). Sista galoppfattningen blev dock rätt. Jag fattade vänster galopp och Patricia började galoppera i vänster galopp :) En hel del träning på galoppen är på sin plats med andra ord :s

Efter vissa problem att ta oss förbi en hage med Islandshästar så kunde vi trava en bit till. Kanonavslutning på ridpasset. Jämnt, mjukt och avslappnat :) I LOVE MY HORSE!!!

Inga kommentarer: