tisdag 21 juni 2011

Lite irriterad...

Ju längre jag jobbar desto mer inser jag hur kass överlämningen från den som jobbade före mig var.

Idag var det räkningar som skulle attesteras. Jo, jag har gjort det förr, men jag hade inte en aning om att det är olika konton för olika räkningar. Jag har alltså attesterat och skickat vidare utan att meddela något. Det funkar ju inte då förstås, vilket då min chef har fått lov att rätta till. Detta är något som min företrädare borde ha talat om.

Faktureringen för kurserna har jag fått luska ut själv hur jag skulle göra med och vem jag skulle skicka dessa underlag till. Hur jag ska administrera hemsidan utan någon som helst information om hur jag ska göra det vet jag inte heller. Där får jag ta hjälp av instruktionsböcker som jag hittat på nätet.

Telefonen som jag tagit över från min företrädare har en röstbrevlåda som man behöver en kod för att ändra meddelandet. Har jag fått den koden??? Nej, självklart inte!

Jag tog semester två veckor från förra jobbet (vilket innebar att det blev mer jobb tidigare för mina kollegor där) för att kunna gå dubbelt med min företrädare och lära mig rutinerna och systemen... Waste of time kan jag säga! Tanken som jag och min chef hade var ju att jag skulle vara självgående i stort sett när jag tog över efter dessa två veckor. Nu hamnar istället en del grejor på chefens bord eftersom jag helt enkelt inte har fått några instruktioner om hur och vad och var så att säga. Jo, det kommer att reda ut sig efter hand, men det är ändå förbaskat irriterande eftersom jobbet hade kunnat bli mycket smidigare för oss alla om överlämningen hade gjorts bättre.

Ytterligare en sak som stör mig är att jag fick ett mejl från min företrädare där hon skickade över en del filer (som jag förstås inte vet vad de ska vara till) med orden att hon bad om ursäkt för att hon inte kunde släppa taget om jobbet riktigt??? Nja, enligt mig så släppte hon jobbet redan första dagen jag började jobba där. Kanske ännu tidigare med tanke på hur rörigt allt var när jag kom. Ärendehanteringssystemet som chefen efterfrågat har gått på tomgång i två år. Har man bestämt sig för att registrera allt så får man väl lov att göra det också. Nu när chefen vill ha något dokument så kan jag garantera att åtta av tio gånger finns inte dokumenten att återfinna någonstans (jo, i centralarkivet eventuellt, och då inlagd på diarienummer som inte finns uppskrivet någonstans :-s)

Jo, jag tycker jätte mycket om mitt nya jobb, det är absolut inte det. Jag blir bara förbannad på att chefen får lov att göra en del jobb som egentligen jag borde ha koll på. Vad jag förstår så är chefen medveten om att överlämningen var dålig, så det är väl ingen större fara, men saker och ting hade blivit mycket bättre om jag hade blivit ordentligt upplärd från början och inte hade behövt gissa mig fram när det gäller alla arbetsuppgifter!

För att gå över till trevligare saker så tog jag Patricia på en sväng igår kväll. Hon var så duktig både i skogen och senare på ridbanan. När Patricia var klar så tömkörde jag gullan i ungefär en kvart på ridbanan. Hon gick superfint och gick helt rent i båda varven både i skritt och trav :) Så idag fick lilla medryttaren och dotter K ta ut hästarna på en ridtur i skogen. De var nöjda med ridturen när de kom tillbaka.

I morgon ska Örnie få följa med till jobbet för första gången :) Undrar hur det ska gå...

Inga kommentarer: