torsdag 28 april 2011

Lite gjort på jobbfronten...

Ibland blir det ursegt att komma igång att jobba (som vanligt), men nu ligger mycket och väntar på kompletteringar så jag har det ganska lugnt. Idag fanns det därför tid för lite privata samtal åt olika håll. Först ringde jag juristen som har hand om arrendet på min mark. Han var förstås på resande fot, men skulle återkomma till mig under nästa vecka... Bäst för honom det med tanke på att det var mer än en månad sedan jag skickade in mitt arrendeförslag till honom :-s

Efter juristen ringde jag till den "riktiga" markägaren för att fråga om de hade tänkt att ta tag i alla dessa vindfällen (omkullblåsta träd) som uppkommit i skogen efter fetingstormen som var för ett tag sedan. Enligt honom är det tänkt att de ska försöka ta sig fram med någon liten skotare och ta bort träden, men det kan dröja eftersom det beror på markens beskaffenhet om man ska kunna undvika onödiga skador på marken... Jag kan väl tillägga att de inte har brytt sig så värst om det när de har avverkat övrig skog i området (det ser ut som f**n på sina håll). Hur som helst så är det framförallt två träd som omöjliggör passage med häst, och det känns lite trist. För kommer man förbi träden så kan man så småningom ta sig till riktigt fina ridvägar.

Markägaren tyckte att det var okej att vi själva kapade upp dessa två träd och kunde ta hem dem till ved om vi ville. Det var ju hyggligt i alla fall. Det är bara ett litet problem med det... Och det är att dessa två träd är jättestora (dryga halvmetern i diameter vid basen) och det är inget som man ger sig på om man inte är van anser jag. Dessutom är det som sagt vindfällen vilket innebär att de inte ligger stabilt på marken.

Därav det tredje samtalet som gick till vår skogsägande granne. Han har en hel massa vindfällen själv, men lovade att han skulle kapa upp de där två träden och lägga dem åt sidan i alla fall :) Han är snäll vår granne! Han trodde inte han skulle hinna i helgen, men jag bad honom kolla på det i mån av tid i alla fall. Jag sade också att jag skulle betala honom för jobbet, men han verkade inte riktigt lyssna på det örat (han är riktigt dålig på att ta betalt för sina tjänster).

Inga kommentarer: