måndag 7 juni 2010

Phu, nu fattar jag lite mer...

Nu har jag pratat med rätt preson på Länsstyrelsen om mina tankar. Han föreslog den mark som är öppen respektive den igenvuxna naturbetesmarken som lämplig avstyckning (riktig skog för skogsbruk vill de hålla i stora fastigheter och inte dela av i onödan). Det innebär ca 3,6 ha (4 ha inklusive vår tomt). Angående jordbruksfastighet så brukar man inte kalla det jordbruksfastighet vid så här lite mark utan snarare kallas den nya fastigheten "överstor" tomtmark. Något som tydligen inte alls är någon ovanlig företeelse och helt okej med gällande lagstiftning. Sedan kan fastigheten omtaxeras till jordbruksfastighet, men det handlar om en annan lagstiftning så det hör tydligen inte ihop.

Under eftermiddagen ska jag försöka få tag i lantmätaren så att jag kan få okej där också. Sedan är det upp till markägaren att säga ja eller nej. Håll tummarna!!!

Inga kommentarer: