fredag 4 juni 2010

Hemma igår...

Igår kom representanten för markägarna för att titta på marken. Bemötandet var väl sådär kan man säga, men det är kanske för att han körde med "lilla-gumman"-stuket i vårt samtal (hatar det...) Hur som helst tyckte han att det handlade om lite för mycket mark och ville gärna dra ner i areal. Främst ville han ta bort en del som nu är kalhygge, men jag föreslog att man i så fall skulle minska skogsarealen istället. Jag känner förvisso att jag skulle behöva den marken jag anmält för att så småningom kanske kunna utöka min "verksamhet" (omhändertagna hästar eller får t ex.)

Sedan ville han se den före detta hagmarken som jag är intresserad av. Vi började gå åt det hållet, men in i skogen/slyn verkade han inte vilja gå. Jag vet inte om han uppfattade att det ens är en igenvuxen hage där???

Sedan var han osäker på om jag över huvud taget skulle få rätt att stycka av marken eftersom både länsstyrelsen och lantmäteriet skulle kunna säga nej. Varför då undrade jag (jag hade ingen tanke på att kontakta lantmäteriet innan vi var överens om att stycka av...)

Dels var det inte säkert att vi skulle få omvandla fastigheten (alltså den vi har nu och den vi vill köpa) till jordbruksfastighet. Jag hade tänkt att fastigheterna skulle behållas som separata, men det skulle lantmäteriet aldrig gå med på sade han.

Sedan gäller det då att fastigheten ska kunna bibehållas som ett produktivt jordbruk (det blir ju mer jordbruk när jag äger det än vad det är nu om man säger så). Det var en fråga för Länsstyrelsen. Han såg väl inte hästverksamhet som något "jordbruk", men då har han nog inte förstått att hästverksamhet också är en lantbruksinriktning.

Med en hopplös känsla i magen genomled jag resten av dagen. Det var ju bara att hoppas att man fick tag i rätt personer från lantmäteriet och länsstyrelsen då :(

Hur som helst så kontaktade jag idag lantmäteriets "centralkontor" per mail. Jag fick svar att de skickat frågan vidare till min kommuns kontor istället. Det innebär att om de inte har bytt ut lantmätaren på kommunkontoret så har jag och h*n garanterat spenderat en hel del tid tillsammans vid fikabordet på förvaltningskontoret (jag jobbade på samma förvaltning som kart- och mät när jag jobbade på kommunen) Det innebär fördel - Agneta utan H.

Sedan letade jag reda på den person på Länsstyrelsen som har hand om fastighetsfrågorna avseende lantbruk. Markägaren hade nämligen fått nej från länsstyrelsen när de velat stycka tomt/jordbruksmark (osäker om vilket) från jordbruksfastighet på ett annat ställe i länet. Det visade sig att jag träffar den personen i korridoren nästan varje dag på jobbet. Fördel - Agneta utan H igen alltså :)

Jag får ju naturligtvis göra som myndigheterna säger i alla fall, men det är lite lättare att resonera och komma fram med en lösning som håller när man känner personerna som bestämmer/kan bättre.

På måndag kommer länsstyrelsens representant tillbaka och då ska jag fråga honom om hur man ser på saken (han sitter bara några rum ifrån mig). Nästa vecka hoppas jag också få kontakt med lantmäteriet.

Känns genast som om jag fick lite överläge igen :) Nu gäller det bara att jag får markägaren på rätt spår också.

Det skulle vara så oerhört bra om det gick att få igenom ett köp så att jag kan bli oberoende när det gäller betet i alla fall.

1 kommentar:

Unknown sa...

Visst är det roligt med positiva människor som ser möjligheter och inte hinder...

Stå på dig, siss :-)