söndag 21 december 2008

Nu vänder det :)

Årets mörkaste dag var idag. Det kändes dock inte så eftersom det för en gångs skull var strålande sol hela dagen :) Väldigt många av de andra dagarna den här bortregnade vintern har varit betydligt mörkare. Solen idag laddade mina batterier lite i alla fall så mitt humör har hoppat upp några snäpp på deppstegen... Sorry sambon, men det här pissiga vädret har satt sina spår i mitt humör också...

Idag var det hopptävling på ridskolan. Förvisso debutanthoppning, men dottern K ville vara med, och ju mer man tävlar desto bättre är det tycker jag (för tävlingsnerver och självförtroende menar jag...) Dottern fick rida favorithästen, en tinkerkorsning (eller liknande kallblod), pigg och lite het på hinder, dvs mycket lik Gullan i temperamentet. Hoppningen gick mycket bra, kontrollerat och välridet. Värre var det med framridningen... På vägen hem frågade jag dottern hur det kommer sig att en tjej som ridit i närmare sex år fortfarande ställer hästen utåt i hörnen och på rakt spår samt glappar med tygeln, grrrr...!

När vi kom hem ville dottern rida Gullan på ridvolten, så då tränade hon hörnpasseringar. Då var det minsan inga problem med hur hon skulle ställa hästen inte... Gullan gick jättefint (och dottern red mycket bra och kontrollerat) trots en halvgalen travarmärr som hejjade på utanför ridvolten genom att göra snygga bocksprång precis när Gullan och dottern passerade. Om och om igen gjorde Patricia detta för att sedan ömsom studsa ömsom galoppera runt hela volten. Allt för att få se lite action inne på banan :). Ska väl tillägga att ridbanan ligger i den hage som hästarna var i idag (ridbanan är inhägnad) därav vissa störningsmoment i träningen.

Ikväll bakade vi lite bröd inför julafton. Skönt att få det gjort också innan den 23:e (det har en förmåga att tjocka ihop sig lagom till den 23:e normalt..).

Imorgon ska det också bli blå himmel. Hoppas vädergudarna är med oss då med...!

Inga kommentarer: