tisdag 21 februari 2012

Vårkänslor...

Just precis nu skiner solen på sitt alldeles bästa vis utanför fönstret. Jag var ute en stund på lunchen och bara njöt av det härliga vädret :) Jag tror att vi fixade den här vintern trots allt, då jag anser att det börjar våras när kattugglan börjar hoa (typ i början på februari oftast).

Det blev inget stallbyte eftersom min make fick mig att förstå att mitt beslut inte var något vidare smart beslut. Som oftast när jag hittar på saker i ren desperation så får han mig att tänka till en gång till, och det är ju bra. Istället för stallkontroll hämtade vi hö så att det räcker för ungefär en månad och så kom röris och fixade vattenkranen i stallet som hade beckat igen. Så nu funkar det mesta som det ska igen.

I söndags tog jag och dotter K en ridtur ut i skogen. Vi red längs med en skogsväg på grannens mark. Grannen (som inte såg att det var vi) körde upp med sin bil längs med skogsvägen i någon sorts försök att skrämmas eller något. Det lyckades han inte särskilt bra med förstås. När vi kom hem igen så ringde jag grannen och frågade varför han var ute och åkte i djupsnön i skogen sådär på söndagseftermiddagen. Han ville mota bort ryttarna i tid för att slippa att de förstörde hans skogsvägar sade han. Vägarna har han anlagt på ledig tid för att han senare ska kunna låta skogsmaskiner köra där vid avverkning. Han tyckte att eftersom han lagt ner så mycket tid på det så ville han inte att folk skulle rida där och göra spår i vägen. Spår? tänkte jag, vad gör hästar för spår om man jämför med skogsmaskiner??? Ja ja, hur som helst sade jag att jag vore tacksam om vi kunde rida där någon gång då och då som omväxling till vår vanliga runda. Jag fick väl inget direkt svar, men utgår ifrån att det är okej så länge vi inte stör eller förstör (som det så fint heter i allemansrätten, som även omfattar ridning som bekant).

Igår kväll hade jag och dotter K bestämt oss för att rida ut igen. Det är verkligen så mycket roligare att rida ut tillsammans med någon :) Det var lite spända hästar som traskade runt en runda i skogen och på vägen, men vi kom runt utan några olyckor. Som avslutning tog vi några varv på den igensnöade ridvolten. Mycket nöjda blev vi alla fyra :)

Ikväll ska jag ringa grannen igen (samma granne som har skogsvägarna) för att beställa en ny ridbana :) Jag har nu bestämt hur jag ska göra med underlaget så det är bara att börja så fort som möjligt :) Längtar verkligen efter en fin ridbana :)

Inga kommentarer: