torsdag 9 februari 2012

Snurrig dag och förändringsfunderingar...

Älsklingarna i mitt fina stall
Vilken dag jag har haft idag! Hur snurrig som helst verkligen!! Nästan hela dagen idag har gått åt till att försöka få ihop tekniken när det gäller ett videokonferensmöte som ska hållas imorgon. Som tur var hade jag kommit överens med en av deltagarna att vi skulle testa vår videokonferensanläggning med deras så att vi visste att det funkade inför morgondagen. Funkade det??? Nej, givetvis inte! Deras system är av en uråldrig modell som inte är kompatibel med vår. Så ringa till konferensservice och diskutera, ringa tillbaka till mötesdeltagaren, prova på annat sätt som inte heller funkade, ringa till konferensservice igen osv. osv. Så höll det på hela förmiddagen. Därefter var det den andra mötesdeltagarens tur, men med den deltagaren funkade det i alla fall. Vi får verkligen hoppas att det inte strular imorgon också...

När jag inte stökade med videokonferenser så roade jag mig bland annat med att titta lite på stallplatser i krokarna. Även om det är kul att ha hästarna hemma så är det en del grejer som gör att det blir väldigt jobbigt.

Har man eget stall måste man ha stenkoll på så mycket. Hö måste hämtas med transporten, hästarna ska ut och in varje dag, vattnet ska funka (frysrisk på vintern som bekant), strö ska finnas, man måste beställa hämtning av gödselcontainern och hålla koll på det. Och sist men det som innebär mest besvär... MAN KAN ALDRIG ÅKA BORT!!! Inte utan att jaga hästvakt i alla fall. Det innebär att resor endast kan ske sommartid, och då ska det passa ihop med hästvaktens ledighet. Ett jäkla mek ska jag säga!

Allt detta och det faktum att ridmöjligheterna runt om där vi bor är mindre omväxlande gör att det känns ganska trist. Det blir mest så att man gör basgörat men utnyttjar inte möjligheten att rida.

Så därför har jag kikat på stallplatser idag när jag har haft tid över. Med tanke på mitt tidigare yrke så innebär det också att jag är ruskigt petig med hur ett eventuellt stall ska vara för att jag ska kunna tänka mig att stalla upp mina hästar där. Med petigheten kommer kostnaden då... mina krav är som följer:
Välskötta, stora hagar
Lång utevistelse
Många fodringar (grovfoder minst 4 ggr per dag varav en i hagen)
Mycket välventilerat stall och naturligtvis byggt efter regelboken (bangar inte för utebox t ex.)
Grovfoder som är skördat av kunnig person som vet vad han/hon håller på med
Inte kollektivstall
Ridhus (är ganska viktigt i vår del av världen inser jag ...)

Ja, ställer man de här kraven så minskar utbudet drastiskt kan jag säga.

Eftersom jag jobbade i min hemmakommun förut så känner jag också till en del om de olika stallen, så kan jag ge några plus och minus för några stall som kunde vara intressanta om inte om fanns...

Stall 1:
Ett stall som jag har haft häst i för länge sedan.
+Trevliga ägare
-Mindre trevlig stämning i stallet.
+Bra ridvägar i omgivningen
+Helt okej stall
+ridhus finns (men sköts inte särskilt bra)
-Vidrigt leriga hagar under den blöta perioden.
-Grovfoder av varierande kvalité.
-Inackorderingsstallet drivs som någon halvkollektiv-variant.
+Fina sommarbeten.
-Anläggningen är ordentligt sliten.
-Långt hemifrån (ca 2 mil)

Stall 2: Har jag också haft häst i.
+Trevlig ägare.
+Fint ridhus
+Bra ridvägar
+Fint nyrenoverat stall
-Kort utevistelse (mellan 8.30 och 15.00 ca)
-Leriga hagar under den blöta perioden
+-Grovfoderkvalité okänd
-Långt hemifrån (ca 2,5 mil)

Stall 3: Ett grannstall till de två tidigare
+Seriös och trevlig ägare
+Okej hagar
+Fint ridhus
+Uteboxar (fina nybyggda)
+Grovfoder av bra kvalité
+Fina ridvägar
-Långt hemifrån (ca 1,8 mil)

Stall 4:
+Seriös och kunnig ägare
+Fina hagar
+Fina sommarbeten
+Stall i toppklass
+Fint ridhus
+Grovfoder av bra kvalité
+Lång utevistelse
+Bra ridvägar
+Inte jättelångt hemifrån (ca 1 mil)
+Möjlighet till körträning för instruktör

Stall 5:
-Knepig stallägare
+Fina ridvägar
+Lång utevistelse
+Hagar i toppklass
+Fina sommarbeten
+-Grovfoderkvalité okänd
+Fint stall (nyrenoverat)
+Ganska nära hem (ca 7 km)

Japp, det är några exempel på stall som finns i krokarna. Kostnaden ligger på mellan 3500-4500 kr per häst :-O (Inte är dt billigt att bo här inte) så det är en viss skillnad mot vad jag betalar nu (ca 4500 i månaden för två hästar). men man får ju tänka på att det ingår mycket service i stallhyrorna. Service som betyder en hel del! (Jag misstänker att maken fick en halv hjärtinfarkt när han läste det här nu...)

Jaja, funderingarna går vidare, men det skulle vara fint med lite ordning i ridningen, och att man inte behövde vara så beroende av väder, mörker och hästpassare...

3 kommentarer:

Linda sa...

Stall 3 och 4 tror jag på. Knepiga stallägare är ingen höjdare...jag känner flera som står på stall 4 (om det är det jag tror) och de verkar alla nöjda. Dock inte så bra ridvägar efter vad jag fått höra. Kolla även vad som ingår i hyran (in/ut, mockning, fodringar, kg foder osv ) kan variera mycket har jag lärt mig :)
Kram

Qodrofenia med ridtravare i fokus! sa...

sv:Jag har ju också container och det blir en hel del tömningar nu när vi kör med halm.Fördelen är väl att bonden gärna tar imot den förvisso.Slutet kretslopp kan man säga då jag köper foder av honom och halm och han tar reda på gödslet.=)

Ska prova halmpellets alt träpellets i framtiden tänkte jag.Knas gör gärna ett hål i mitten av sin bädd och det blir betydligt bättre om man har något som ligger mer still.
mvh/Q

jossan sa...

SV: Haha ja! ;) Titt på fan. Ja det känns verkligen när hon får bättre galopp och när hon helt tappar bakdelen och går in i dedär lite bakåttänkandet och då släpper hon bettet och kontakten oxå. Delvis äre ju för att jag börjar bromsa lite för mkt, men även att hon inte orkar sitta ihop nå längre stunder. Men de kmr väl! Så som hon är bitvis nu har hon aldrig varit förut, alltså sådär att hon rör sig bättre genom kroppen osv. Så jag tror att med mer träning/styrka så kommer hon orka hålla den galoppen större bitar.

Ja i dressyrarbetet har hon nu fått sjukt fin galopp, även om det blivit lite övertempo. Men jag ska jobba vidare såklart för att kunna behålla arbetsgalopp och samtidigt behålla takten utan att hon tappar bakdel. :-D

Hon får ju betydligt lättare nu när hennes bäckenhalvor ligger rätt iaf. :-)

Tack för din kommentar!