tisdag 7 februari 2012

Stökig måndag...

Ibland funkar det liksom bara inte. Efter en hel veckas kyla så frös det till slut i stallet igår. Jaja tänkte jag. Det ordnar sig säkert...(med viss oroskänsla i kroppen). Naturligtvis var det helt omöjligt att få loss isproppen som låg någonstans i röret. Nästa problem uppenbarade sig när jag kom in i huset igen. Dotter K ropar att det ryker från badrummet! Och se där... där stod tvättmaskinen och bolmade! Smått hysterisk ropade jag till maken att det brann och sedan var det bara att invänta att tvättmaskinen skulle sluta bolma så att vi kunde slänga ut den! Jaha... så var man tvättmaskinlös istället dårå... Vilken bra början på måndagen då! Hur som helst var det bestämt att jag och dotter K skulle ut och rida eftersom det var friluftsdag. Naturligtvis blåste det en ganska kraftig vind också. Passar obra ihop med min teori om kompatibiliteten ridning vs blåst... Men, jag hade lovat dotter K, så då fick jag stå för det också, så upp på pållarna och ut i skogen med oss. Tack och lov var hästarna supersnälla så det blev en riktigt mysig tur trots blåsten.

Väl hemma igen så åkte jag och maken iväg och införskaffade en ny tvättmaskin :) En riktigt fin maskin med extra stor trumma! Vi installerade tvättmaskinen och sedan ägnade jag någon timme åt att försöka få loss isproppen i stallet. Det gick inte så bra, dvs. inte alls :-/ Sedan när jag var på väg att släppa in hästarna till middagen, jag men då gick en huvudsäkring också! Men vad fasen!!!! Det var verkligen inte vår dag igår kan jag säga.

Ny dag och nya tag idag istället. Jag började dagen med att ringa elverket och be dem säkra upp våra huvudsäkringar från 16A till 20A. Nu får det vara slut med strulet att man inte kan ha tvättmaskinen igång samtidigt som man har bilvärmaren på eller använder vattenkokaren. Efter ett par timmar sms:ade maken och talade om att elverket redan hade fixat det :) Snabba ryck där! Maken hade också åkt iväg och köpt en värmekabel så att vi skulle kunna få loss isproppen i stallet. När han kom hem och hotade med värmekabeln så hade isproppen släppt och vattnet rann igen i stallkranen. Värmekabeln behövde inte ens användas... Det var väl en himla tur att inte strulet från gårdagen även fortsatte idag!

Inga kommentarer: