fredag 17 december 2010

Och snön ligger vit...

Yatzy i full fart

Det verkar som om vi får en vit jul i år igen :-) Igår var det klass 2-varnning på väderfronten på grund av snöoväder och blåst. Det kom ungefär 15 cm här hemma och drivorna måste ha legat ganska höga. Jag antar det eftersom det var plogat när jag körde hem igår kväll och även i morse var det plogat när jag körde till tåget. Vi har en ganska duktig plogare här, men riktigt så effektiv brukar han inte vara. Den höjda plogningsfrekvensen kanske beror på att han som plogar åkte i diket med bilen i förra veckan. Jag är glad för att jag inte träffade på honom då... Han var nog inte så munter den morgonen...

Jag tänkte ploga i morgon, men när jag kom hem hade maken redan fixat den saken :-) Tack så mycket kära make!

På jobbet var det julklappsutdelning idag. Det var landshövdingen som agerade tomte och länsöverdirektören (vilken hiskeligt lång titel för resten) var tomtenissa (jo, det är rätt med ett a på slutet, för länsöverdirektören är en kvinna). Trevligt att de högsta hönsen försöker engagera sig lite i personalen tycker jag :-) Dessutom verkar båda ha en god portion humor i sig så det blir inte så stelt när man möter dem i hissen t ex.

Vad har hänt mer denna vecka då??? Jo, jag har anmält mig till en foderkurs. Den är visserligen bara en dag, men den kommer nog att bli intressant. Det går en till foderkurs som jag kanske tänker gå om chefen samtycker. Förvisso ska jag ha utbildning så det räcker och blir över för det jobb jag gör med foder, men en uppdatering skadar ju aldrig.

Den här veckan har handlat mycket om foder och foderkontroll. Vi har ju ett uppdrag att kontrollera foderföretagare och sedan redovisa det till Jordbruksverket. Det är jag som ska se till att kontrollerna blir gjorda som de ska. Något som vi inte hunnit med i år (heller...). Så nu får man stå där med hundhuvudet då... Jaja, nästa år ska jag göra en räd hos foderföretagarna i länet. Hinner inte de andra med får jag åka med som person nummer två på normalkontrollerna och fixa foderkontrollerna då... Det har varit väldigt segt och träligt på jobbet den senaste tiden så lite fördjupning i andra arbetsuppgifter piggar upp en hel del :-)

Hästarna har inte blivit ridna denna vecka på grund av snön och att jag har känt mig lite sliten och less. I morgon ska jag ta ut båda på varsin snöig ridtur tänkte jag. Kollega L skulle också ut med sin häst i morgon  efter drygt 6 månaders konvalesens :-) Det blir nog riktigt lattjo :-) Kollega L har också en travare, men den har aldrig gått på travet. Hemskt fin är den i alla fall, dock inte lika fin som Patricia förstås!

Kompis J har blivit erbjuden ett jobb som hon sökt (samma jobb som jag har, men i ett annat län). Efter ett par års riktigt hårt slit har även duracell-kaninen kompis J insett att hon måste tagga ner lite :-) Länsstyrelsens tröga system kommer att göra henne gott tror jag, och jag hoppas att hon tar det jobbet för sin egen skull.

Dotter K har varit hemma från skolan i några dagar på grund av hosta. Idag har hon även lyckats bli rejält förkyld :-( Tur att det bara är några dagar kvar till jullovet så att hon kan få tid att vila upp sig.

Inga kommentarer: