onsdag 8 december 2010

Konsten att avmaska...

Det där med att avmaska hästar är inte alltid så himla lätt. För det första så kan hästar bli väldigt höga när det är något de inte vill få in i sin mun, dessutom har de en förmåga att göra små upp- och ner-rörelser med huvudet... Så där lagom stora rörelser så att man precis missar mungipan hela tiden (om man väl når upp till mungipan...). Jag har ett förslag till de som tillverkar avmaskningsmedel till häst. Varför inte ha två skalor för mängden avmaskningsmedel som ska sprutas in i hästens mun? En skala för snälla hästar och en skala för svåra hästar.

Igår avmaskade jag våra hästar. Gullan protesterade genom att knipa ihop läpparna allt vad hon kunde. Inga problem att stoppa in avmaskningsmedel där inte. Patricia blev två och en halv meter hög (nästan) och skakade på huvudet sådär irriterande lagom. Patricia fick nog i sig ungefär hälften av den mängd som hon skulle ha. Eftersom Patricia är den med störst mängd blodmask påvisad så är det lite extra viktigt att hon får i sig sin mängd. Men om stora delar av avmaskningsmedlet kommer på mig, på väggen, på Patricias nos och på boxgolvet, hur stor mängd kommer då I hästen??? Jag har bestämt att ge Patricia en dos för en 200-kilos häst idag för att kompensera för allt avmaskningskladd som hamnade utanför Patricia igår...

Jag tog mig ut på en ridtur med båda hästarna igår också. Gullan som en bulldozer utan broms (som vanligt) tränade jag start och stopp på tills hon faktiskt lyssnade (känner viss trötthet i triceps idag...) Sedan sätter man sig upp på Patricia som man då kan styra och bromsa med hjälp av lillfingrarna om man vill  :-) Det blir lite konstig känsla när hästarna är så otroligt olika. Men jag ska nog se till att Gullan också blir lätt att hantera så småningom.

Det var mörkt och riktigt kallt igår kväll, men underlaget på vägen (packad snö) var kanon att rida på :-)

Strax efter tio var jag klar i stallet så det var bara att hoppa i säng så fort jag kom innanför dörren. Skönt med varmt duntäcke och två lurviga kaminer (hundarna) i sängen när man är lite frusen efter en lång kväll ute i vintermörkret :-)

Inga kommentarer: