onsdag 11 november 2009

Jobb, jobb, jobb...

I vissa fall undrar jag vad det är med folk? Jag själv har en förmåga (på gott och ont) att ha alltför stor förståelse för varför folk gör som de gör eller varför regler är som de är. Jag tänker oftast att det finns en anledning till en händelse eller att man skapat en regel av någon anledning. Därför har jag så oändligt svårt för folk som kräver sin "rätt" utan eftertanke.

Igår kom jag i kontakt med en sådan person. H*n kunde inte förstå varför vi (inom myndigheten där jag jobbar) var tvugna att åka till denna persons stall för att konstatera något som våra kollegor hade kontrollerat ett par veckor tidigare. Sedan att vi som var ute igår jobbar med andra saker än våra kollegor som varit där tidigare hade h*n ingen förståelse för ( eller lyssnade inte på det örat). Vi slösade på skattepengar som h*n betalat in under många år. Det blir ju kul när den lilla räkningen från oss (5-siffrigt enligt lag fastställt belopp) dimper ner i brevlådan då. Några skattepengar kommer inte att gå åt för vår handläggning av detta ärende.

Denna person krävde dagen innan att få tala med min chef då h*n tyckte att vi inte skötte vårt jobb korrekt (som h*n vill att vi ska sköta vårt jobb, dvs inte alls) Min chef som normalt är expert på att ta ner folk på jorden sade naturligtvis samma sak som jag hade sagt innan. När vi väl var på plats hos personen så menade h*n att min chef inte heller hade haft något vettigt att komma med (för hon sade ju inte heller något som h*n ville höra...). Leende gick h*n igenom sitt stall och klagade på att andra stall minsann inte hade haft något bra stallklimat och alldeles bedrövlig ventilation. Behöver jag säga att det i detta stall inte fanns någon ventilationslösning över huvud taget???

Jag blir så trött... När man ändå bygger ett nytt fint stall (för i övrigt var det ett jättefint stall) måste man nödvändigtvis stänga av hjärnan halvvägs in i byggprocessen då? Särskilt när man har dåliga erfarenheter från andra stall. Vill man verkligen ha samma problem med sitt nya??? Det är för mig en gåta att folk inte tänker till när de ändå lägger ner åtskilliga miljoner på nya stall.

Hur som helst så går vi efter regelboken när det gäller sådana här saker, så stallägaren kommer inte få som h*n vill i det här fallet, vad h*n än tycker. Stallägaren tyckte också att h*n och min chef kunde ha en dialog med varandra, i förhoppningen att h*n ska kunna övertala henne på något sätt antar jag... Lycka till!!!

Jag vet att jag låter elak, men jag kan inte acceptera en sådan attityd som jag stötte på igår. Eftersom jag måste bita ihop på plats så skriver jag av mig här istället om den här typen av personer...

Igår när jag kom hem hade vi plötsligt fått 40 kvadratmeter större boyta att röra oss på :-) Underbart!! Snickaren tog upp dörrhål till utbyggnaden igår nämligen :) Så himla bra kommer det att bli, så himla bra!!!

Inga kommentarer: