fredag 27 november 2009

Grus!!!



Nu är det gjort... Jag har beställt 111 ton grus till vår eländiga väg. Det är nog bara 10 år senare än det borde ha blivit gjort! År ut och år in har vi åkt på en lerig ko-stig mellan huset och stora vägen. Inte riktigt sant om jag tänker efter. Min driftiga mor krävde nämligen grusning av vägen när markägaren avverkade skogen för några år sedan. Under en period blev vägen bättre än den någonsin varit förut :-) Men nu är det då dags igen. Ordermottagaren höll på att ramla av stolen när jag beställde ett 10-cm lager på en 3 meter bred och 290 (!) meter lång sträcka. Vi lär väl ramla av stolen när vi får räkningen också kan jag tro... Det blir tre lastbilar med dubbla släp vilket ger en ganska häftig transportkostnad. Gruset i sig brukar inte vara så dyrt, men transporterna kostar desto mer. Jaja, har man ingen lastbil själv så får man stå ut med det. Fint kommer det att bli i alla fall, det är jag säker på :-)

Till våren ska jag försöka få till grusning av hagarna och kanske en utökning av ridvolten. Tänk att kunna få till en ridbana som den på bilden!! Så bra det skulle bli. Vi måste ju först försöka få till ett köp av marken förstås. Man vill ju inte lägga ner en massa arbete för att sedan inte kunna nyttja resultatet...

Under onsdagen och torsdagen var vi på enheten på planeringsdagar till en herrgård i krokarna. Det var övernattning och exklusiv mat. Maken och dotter K hjälptes åt med hästarna, så jag fick möjlighet att slappna av lite för omväxlings skull. Tråkigt bara att jag ändå vaknade 05:15 på morgonen (tiden då jag brukar gå upp på vardagarna). Jag fick i alla fall möjligheten att ligga och dra mig fram till frukost :) Planeringsdagarna var också mycket givande, och jag tycker att vi fick väldigt mycket gjort. Skönt när det blir någon form av resultat av sådana här resor också.

Inga kommentarer: