måndag 5 december 2011

Det blåser för mycket...


Estep med dotter K 2004. Estep var 26 år och full i bus fortfarande
Jag tycker inte om när det blåser. Jag tycker framförallt inte om när det blåser och jag ska rida en pigg häst. För 25 år sedan hade jag antagligen inte brytt mig så mycket, men idag medför det verkligen obehagskänslor. Allt beror på den dagen för drygt 25 år sedan när jag var ute och red Estep en stormig dag. Plötsligt kom en skiva korrigerad plåt flygande från något tak någonstans vilket resulterade i ett styck skenande häst. Jag hamnade snett i sadeln och for rätt in i ett träd med sidan före vilket gjorde att jag fick spendera kvällen på akuten. Därefter fick jag se till att låta bli att skratta i några veckor på grund av ett gäng spräckta revben. Det var verkligen ingen rolig resa, och jag fick minnen för livet!

Idag blåste det ganska ordentligt när jag red ut med Rey. Herrn är fortfarande ordentligt pigg, och det gör inte saken bättre att han inte fått jobba på en vecka. Hur som helst kände jag att jag faktiskt måste komma ut med honom så att jag har en chans att få honom att tagga ner. Det är inte så att han är bråkig, men han är väldigt pigg fortfarande.

Hur som helst bestämde jag mig för att vi skulle ta oss förbi konerna vid grannens hus. Förra gången vi försökte med det stökade Rey ganska ordentligt innan han gick med på att gå förbi konerna. Idag backade han bara ett par gånger, men gick sedan snällt förbi dem. Strax efter konerna har grannen hängt upp en pressening som insynsskydd till tomten. Presseningen flaxade och for i blåsten och Rey for iväg ut på ett fält. Ganska snart fick jag stopp på honom och sedan kunde vi gå förbi presseningen på lagom avstånd för Rey. Jag skrittade och gjorde halter utefter vägen en stund, för att sedan hoppa av och gå tillbaka hemåt istället. Jag tyckte det var tillräckligt latjo lajban att passera allt läskigt ridande en gång. Något race hemåt vill jag inte vara med om. Presseningen var fortfarande livsfarlig, men konerna reagerade han inte alls för. Alltid något! Egentligen skulle Rey behöva ut och tömma en hel del energi, men det får vi ta i helgen när det är ljust. Den här veckan fortsätter vi med att passera den förbaskade presseningen och sedan rida på ridbanan om underlaget tillåter.

I morgon ska Rey ridas på ridbanan och Patricia ska få en ridtur ut längs vägen tror jag. Hon avskyr också presseningen, men hon är lite coolare än vad Rey är just nu i alla fall :)

1 kommentar:

Qodrofenia med ridtravare i fokus! sa...

sv:Haha det där påminner mig om vad jag gjorde mot min stakars man som hade gått imellan i ett hundslagsmål och blivit biten.Det enda jag hade hemma var jodopax och min gubbe är inte den som är vek av sig.Men satan i gatan det var nog inte den trevligaste sårrengöringen han varit med om *ops* så det är nog som du säger det kan nog döda lite vad som helst det där hahaha..
mvh/Q