onsdag 22 juli 2009

Nu så...

Efter ett antal år med gödselstrul (obs... stukan på bilden är inte min...) så har jag givit upp. Idag beställde jag en container och tillhörande stallströ så jag slipper bry mig om gödseln mer. Hur man än vänder och vrider på det så är det nog enklast att få det bortforslat av någon annan. Bönderna runt oss är inte intresserade av att hämta gödsel (förståerligt iof). Vi får gärna köra ut gödseln på bondens åker, men det förutsätter att man gör det i rätt tid och att traktorn behagar fungera när denna rätta tid infinner sig.

Så nu gjorde jag slag i saken och hittade en firma som hade hyggliga priser (eller nja... acceptabla priser ska det nog vara) De hade också den lysande nyheten halmpellets som strömedel. Jag tycker nog att det är värt att pröva med tanke på miljön (torv är inte nyttigt med tanke på moder jord). Dessutom ska halmpellets vara drygt även för hästar som lever rövare i boxen (som fröken Patricia t ex.). Med tanke på att den största kostnaden för gödselcontainern är själva tömningen så är det ju bra att komma undan med så lite gödsel som möjligt också = man behöver inte tömma lika ofta :) En eller max två gånger per år räknade containeruthyraren med att jag skulle behöva tömma och då är det värt det tycker jag.

Idag fyller dottern K 14 år så det blir tårta och annat gott när jag kommer hem. Hoppas att hon blev nöjd med traven av paket som jag ställde på köksbordet i morse. Vi får väl se när jag kommer hem...

Inga kommentarer: