fredag 23 september 2011

Schäfer...

Yatzy och Örnie i somras
Att ha Scäfer har sina sidor. Förutom att man får en kanonfin familjehund som gärna jobbar med skallen, så kan man även få en hund som är osäker på andra hundar, lite vaktig (inte fel) och problemet att många automatiskt blir rädd för den så fort öronen har rest sig upp.

Vår närmaste granne är tack och lov en van före detta schäferägare, så där finns inga problem nu när Örnie börjar bli stor, men fortfarande är en ganska osäker hund. Men andra som man någon gång i månaden råkar på i skogen är helt säkra på att Örnie är en livsfarlig mördarmaskin.

I dag hände det i skogen när jag var ute. Jag hörde att en närboende kom i skogen till häst tillsammans med en väninna (också till häst). Jag kallade till mig hundarna, och tog tag i deras halsband. Örnie tycker Islandshästar är läskiga (eller alla hästar som inte är bruna respektive vita och kallas Gullan och Patricia) och började skälla på dem (de red kanske 15 meter bort). Med sig hade ryttarna en vallhundskorsning (som under sina första två år hade som hobby att jaga bilar, joggare och cyklister längs med vägen och gärna nöp lite i någon häl eller fot om h*n kom åt) löst springande. Hunden rusar skällandes fram mot Örnie och Yatzy som skäller tillbaka (fortfarande fasthållna i halsbanden). Hundägaren uttrycker då sig på följande vis : Usch, du har ju den där schäfern!  Varför? Örnie var under kontroll, vilket den lösa hunden inte var... Tröttsamt, tröttsamt... Jo, Örnie är en ohängd slyngel just nu, men som sagt, han var under kontroll! Jag längtar till den dagen då vi har tränat så mycket så att han kan sköta sig även när det kommer folk i skogen. Det krävs en hel del träning, men även att han får möjlighet att komma ur den där spökåldern som han är i för närvarande. Den dagen kan de stå där och gapa med sin slyngel till hund : -/

Ursäkta utbrottet, men jag blir så himla irriterad!

Den här veckan har varit ganska stressig måste jag säga. Det har varit mycket planering och förberedelser inför kursen nästa vecka och även inför ett seminarium som ska hållas om ett par veckor. Nu är i alla fall det mesta klart till kursen nästa vecka, så den här helgen blir lugn och ledig för min del. Nästa helg ska jag föreläsa på en ideell organisations sammankomst. En dryg timme ska jag prata :-o Hur ska det gå??? På tisdag åker jag till orten där vi ska ha vår kurs under onsdagen och torsdagen, så då kan jag sitta och jobba med föreläsnings-förberedelserna på tåget dit och på  tisdagkvällen, när jag ändå inte har något att göra. Jag är ju inte sysslolös i alla fall :) Sedan hur bra det går att sitta och jobba i datorn på X2000 får vi väl se (viss risk för sjösjuka på det tåget).

I morgon ska vi prova att spåra med Örnie för första gången tänkte jag. Han behöver som ni förstår lite hjärn-gymnastik :) Men sen ska även Patricia och Gullan få komma ut i skogen en sväng. Förhoppningsvis tillsammans med dottern ridandes Gullan :). Nu är det fredagsmys och IDOL som gäller!

Ha en skön kväll!

Inga kommentarer: