tisdag 6 september 2011

Nya leksaker...

Jag har allvarliga problem med att hålla mig ifrån inköp av allehanda prylar till pållarna... Senaste tillskottet i samlingen är däckelunderlägg och ett skydd för bröstan på Patricias sele. Förvisso inte någon stor summa (typ trehundra spänn) men i alla fall. De som inte är insatta i hästvärlden (eller de som inser att man inte behöver hundra saker till hästen) har mycket liten förståelse för mina hästars "behov". Att man vill att pållen ska ha fina saker på sig även om det inte är finns en käft som kan se en här ute i busken kan tyckas ganska knasigt egentligen. Jo, jag håller med om att det är tokigt, men det är en del av min hobby. Vissa köper skor eller handväskor för varje tillfälle, jag köper hästprylar :-)

Jag läste på ett hästforum för ett tag sedan om en tjej som blev mobbad i sitt förra stall. Och varför blev hon mobbad tror ni? Jo, hon ansågs köpa för fina saker till sin travare??? Enligt mobbarna var denna tjej dum i huvudet för att hon lade ner en massa pengar på saker till en "sketen" travare! Vad f*n är det för fel på folk??? Mitt tips till henne var att hon skulle klä upp hästen ordentligt med de finaste märkesgrejorna hon hade och sedan rida förbi det gamla stallet och stila riktigt ordentligt :) Jag hoppas att hon gjorde det också.

Här hemma har pållarna börjat få gå in på kvällarna. De verkar tycka att det är en ganska bra grej det där med att sova inne på nätterna. Redan efter första natten inne märkte jag klar skillnad på Patricias vilja att röra sig. Igår red vi ut i skogen en kortis för att sedan ta en liten travsväng på stubbåkern. Väldigt mycket piggare häst om man jämför med dagarna före :-) Ju mer hon kommer igång efter sommarslöandet (och vårslöandet också för den delen) desto piggare blir hon.

Gullan, som har varit halt ett tag, verkar vara på bättringsvägen. Senaste veckan har hon bara varit varm strax ovanför hoven, och ikväll var hon inte varm alls. Det blir nog bra ändå till slut!

På jobbet har jag fullt upp med att försöka få ordning på det så kallade arkivet (vilket just nu är i form av en pärm med 20 flikar). Ärendehanteringssystemet på länsstyrelsen må ha varit både irriterande och tungjobbat, men det var ordning på dokumenten där i alla fall. Jag har gjort iordning en diarieplan och har beställt behörighet till det stora ärendehanteringssystemet så att det kan bli ordning och reda till slut.

Snart är det dags för kurs igen, så det är en del pyssel med det förstås. Men det är ett roligt jobb tycker jag så det gör inget att det är lite knepigt att få ihop det. Det blir nog bra i slutänden i alla fall :)

1 kommentar:

Europa sa...

Klart även våra travare ska ha fina kläder :) Och jag e som du, handlar saker till hästen före saker till mig :)