tisdag 20 juli 2010

Hästmätt?

I tre hela dagar har jag tillsammans med fyra andra hästnördar frossat i hästsport av stora mått :) Som jag förklarat tidigare så har jag varit i hästsportens mecka.. Aachen, Tyskland! Där såg vi:

Hoppning

Körning

Fälttävlan

Dressyr


Jag var så dålig på att ta med mig kameran så ni får hålla till godo med lånade bilder. samtliga ekipage förutom hoppekipaget ovan såg vi live (även om Totillas endast kunde avnjutas vid framridningen). Att på nära håll se kusken föra fram ett fyrspann mellan trånga passager i maratonmomentet i körning är en mycket mäktig upplevelse. Likaså när en fälttävlanshäst dundrar förbi en i hundra blås (inte riktigt, men fort nog) på väg till nästa hinder:) Hoppning och dressyr är också läckert, men det har jag ju fått uppleva förut!


På torsdagens morgon drog vi iväg mot Bratwurstens förlovade land. Efter ungefär 12 timmars körning på Autobahn genom ett antal vägarbeten flitigt blandat med fri fart med livet som insats, landade vi vid ett mindre hotell där vi skulle sova i tre nätter.


Fredagen började tidigt och pirriga som barnen på julafton passerade vi genom grinden till CHIO Aachen, Ett område om dryga 20 hektar mark enbart tillägnat hästsporten :) Överallt fanns stora arenor och framridningsbanor för hästar. Ett stort "mässområde" med tält för utställare kantade stenbelagda gångar. Jag har aldrig varit med om en hästtävling som varit så välorganiserad som denna, det svär jag på :)


Fredagen ägnades åt att mer eller mindre sondera terrängen när det gällde hoppning och shopping.
Lördag morgon började tidigt med ännu mer hästsport i form av körning och fälttävans terrängmoment och lite dressyr på kvällen. En helt fantastisk dag trots att regnmolnen låg och hotade bortom bergen hela dagen. Lite regnstänk blev det, men inte mer än att man stod ut.
Söndag ägnades åt att titta på framridningen för dressyrstjärnorna. De flesta höll sig tyvärr på en framridningsbana som var avskärmad för oss vanliga dödliga (snålt tycker jag, lite kunde de väl bjuda på..) men två världsstjärnor fick vi i alla fall se på framridningen. Eftermiddagen ägnades åt ännu mer hoppning och sedan avslutning med ekipage från samtliga deltagande länder representerade.
Vid halv åtta på kvällen var tävlingarna slut och vi hade 12 timmars resa hem till Sverige igen. Vi körde hela natten och kom till Sverige igen vid 8-tiden på måndag morgon. Min resa var dock inte över än. Någon timmes sömn och sedan ett besök hos papsen (som bor i södra Sverige) och därefter drygt 4 timmar på X 2000 till huvudstaden avverkades innan jag kunde landa med huvudet före i sängen. Ruskigt vad trött jag var!
Shopping då? Två schabrak med brodyr, ett träns, ett par damasker (till Gullan, inte till mig) och en tröja blev det. Mycket nöjd med inköpen..
Jaha, blev jag hästmätt då???? Nej, snarare fick jag mersmak :)
London 2012 kanske kan vara något, vi får se hur det artar sig... Men i så fall vill jag ha hela familjen med mig också :)




Inga kommentarer: